Ocelová výstava Aj Wej-weje kritizuje čínskou vládu

ČTK ČTK
17. 6. 2015 14:22
Známý čínský umělec perzekuovaný tamní vládou se opět na svou zahraniční výstavu nepodívá, 90 tun oceli tak vystaví Londýnská akademie umění bez něj.
Foto: MFDF

Londýn - Zhruba 90 tun zpevňujících ocelových tyčí, které byly rozmačkány a zkrouceny při zemětřesení v čínské provincii S'-čchuan v roce 2008, bude hlavním exponátem velké výstavy čínského disidentského výtvarníka Aj Wej-weje v Královské akademii umění v Londýně.

Umělec po ničivém zemětřesení kritizoval vládu v Pekingu za špatnou kvalitu školních a dalších veřejných budov a poškozené tyče jsou toho výmluvným svědectvím. Výtvarník sám výstavu, plánovanou od září do prosince, pravděpodobně nespatří, neboť čínské úřady mu nedovolují opouštět zemi, napsal deník The Guardian.

Výstava čínského umělce v Berlíně v roce 2014.
Výstava čínského umělce v Berlíně v roce 2014. | Foto: Martin Fendrych

Aj Wej-wej je otevřeným kritikem porušování lidských práv v Číně a zasazuje se za demokratické reformy. V roce 2011 byl čínskými úřady zatčen a bez obvinění vězněn 81 dní na tajném místě. Úřady stále zadržují jeho cestovní pas a tato situace se podle uměleckého ředitele londýnské Královské akademie umění Tima Marlowa těžko do zahájení výstavy změní.

Devadesátitunový výtvor znázorňující seizmické vlny zemětřesení bude položen jako koberec v největším výstavním prostoru Královské akademie umění. Dílo nejen vypovídá o podprůměrné úrovni staveb vybudovaných čínskou vládou v regionech; pro vystavujícího umělce je také spojeno s osobními vzpomínkami, říká Marlow. Když se výtvarník vrátil z vězení do svého ateliéru, jeho asistenti tam tyto ocelové pruty pracně narovnávali. "První, co slyšel, bylo ťukání, jak jeho tým pracoval na vyztužovacích drátech," uvedl Marlow.

Výstava čínského umělce v Berlíně v roce 2014.
Výstava čínského umělce v Berlíně v roce 2014. | Foto: Martin Fendrych

Instalace Straight, která využívá část z asi 200 tun poničených ocelových prutů, jež Aj Wej-wej po zemětřesení sesbíral, bude pro Královskou akademii umění vůbec nejtěžším exponátem v historii. Na poradu byli přizváni experti, kteří nakonec dospěli k názoru, že první patro historického Burlingtonova paláce 90 tun oceli unese.

Výstava, která proběhne v Královské akademii od 19. září do 13. prosince, představí díla čínského umělce od roku 1993, kdy se vrátil do Číny po 12 letech strávených v USA. Kromě ocelových tyčí návštěvníci uvidí také sérii fotografií z roku 1995 nazvanou Upuštění vázy z dynastie Chan. Na snímcích je zachycený Aj, jak úmyslně nechá spadnout 2000 let starou nádobu v upomínce na záměrné ničení čínských historických budov a předmětů za Mao Ce-tungovy kulturní revoluce.

Výstava čínského umělce v Berlíně v roce 2014.
Výstava čínského umělce v Berlíně v roce 2014. | Foto: Martin Fendrych

Dílo Bezpečnostní kamera z roku 2010 upozorňuje na více než 20 kamer, kterými čínská policie sleduje umělcův ateliér v Pekingu. Aj Wej-wej tu svou vyrobil z mramoru, který pochází z lomu, jenž dodával materiál na výstavbu pekingského Zakázaného města i Maovy hrobky.

Další exponát, Tapeta tvořená směnkami z roku 2011-13, vznikl, když čínské úřady obvinily Aj Wej-weje z daňových úniků a udělily mu pokutu ve výši 15 milionů jüanů (asi 58 milionů korun). Tisíce lidí tehdy umělci slíbily, že mu pomohou penězi v hotovosti, a Aj každému z nich vystavil dlužní úpis.

Výstava čínského umělce v Berlíně v roce 2014.
Výstava čínského umělce v Berlíně v roce 2014. | Foto: Martin Fendrych

Královská akademie nepředpokládá, že by čínské úřady disidenta do Londýna pustily, přestože se objevují náznaky, že Peking svůj postoj k umělci zmírňuje. Minulý měsíc čínské úřady poprvé od roku 2011 povolily výtvarníkovi otevřít individuální výstavu v jeho domovské zemi.

Aj Wej-wej je známý svou láskou k Twitteru a Instagramu, a tak na rozdíl od jiných kulturních akcí jsou návštěvníci přímo vyzýváni, aby se na výstavě fotografovali. Mají tak přispět k šíření umělcova díla prostřednictvím sociálních sítí, a to i do jeho vlasti. "Umělec si přeje, aby lidé fotografovali díla či sebe společně s těmito díly, a využívali snímky, jak chtějí," prohlásil kurátor Locke. "Selfie jsou zcela v pořádku," souhlasí kurátor Marlow, i když sám doufá, že se lidé spíš než na své chytré telefony soustředí na umělcovy výtvory.

 

Právě se děje

Další zprávy