Anna Karenina je chytrá i těžko stravitelná telenovela

Brigita Zemen
21. 6. 2012 12:43
Brněnská Anna Karenina se zaměřila na vztahové kotrmelce
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Za nemnoho let, co režisér Daniel Špinar opustil scénu DISKu na pražské DAMU, si diváci mohli zvyknout na jeho specifický způsob práce s klasickými díly světové literatury. Jedním z posledních počinů byla inscenace románu Lva Nikolajeviče Tolstého Anna Karenina v dramatizaci Armina Petrase a překladu Petra Štědroně.

Není velkým překvapením, že se Špinarovi zalíbila právě tato dramatizace. Petras z románu vytahuje především vztahové kotrmelce a individuální frustrace ústředních sedmi postav a zcela vynechává již neaktuální charakteristiku ruské společnosti v 19. století. Ne nadarmo nazývá dramaturgyně Dora Viceníková tuto inscenaci o Anně Karenině "vztahovým kabaretem".

Foto: ND Brno

Do Moskvy, do Moskvy!

S nadsázkou by se dalo říct, že Špinar na Petrasově základu staví chytrou a těžko stravitelnou telenovelu. Veškerý důraz je kladen na postavu Anny (Tereza Vilišová), která přitahuje pozornost již jen pouhou volbou kostýmu. Anna se zjevuje na nádraží v Moskvě v oblaku hustého kouře, v nádherných rudých šatech s odhalenými zády a rudých botách na nekřesťansky vysokém podpatku. Díky dokonalé figuře Terezy Vilišové a jejím černočerným vlasům, se z Kareniny stává skutečná femme fatale, a není se co divit Vronskému (Jiří Vyorálek), že je z ní na první pohled úplně paf.

Anna původně přijíždí do Moskvy řešit nevěru svého bratra Stefana (Petr Bláha), ale při tom se stihne bezhlavě zamilovat do Vronského - velké lásky Kitty (Julie Goetzová) své švagrové Dáši (Gabriela Mikulková)- a rychlostí blesku si nezvratně zkomplikuje život. Dle modelu romantického seriálu vypadá tedy schéma nějak takto: Karenin miluje Annu, Anna miluje Vronského (a svého syna), Vronský miluje Annu, Levin (Jakub Gottwald) miluje Kitty, Kitty miluje Vronského, Dáša miluje Stefana a Stefan miluje každou, která ji má. Vážně vám to nic nepřipomíná?

Rozdíl mezi telenovelou a Špinarovou Annou Kareninou není v motivaci, nebo chování postav, ale jednoznačně v situacích. Proměna Anny z distingované, veselé manželky vlivného muže v ženu zalykající se nepříliš vhodnou láskou, je na jevišti téměř hmatatelná. A to o to víc, o co je Vyorálkův Vronský namyšleným seladonem, u kterého si divák není úplně jistý, proč ho vlastně Anna miluje.

Foto: ND Brno

Vronský v brněnské inscenaci není charismatickým důstojníkem, tím snem každé ženy v širokém okolí, ale frajírkem, na kterého logicky může brát maximálně pubertální Kitty. V případě Anny je pak snad jakýmsi personifikovaným klíčem ven z nudného života, ve kterém ji drží nad vodou pouze její syn. Anna si ostatně chvíli po svém příjezdu několikrát povzdechne, že už si ani nemůže vzpomenout, kdy naposledy někde byla, a tak se není čemu divit, že si při první příležitosti ujede.

Anna je krásná a Karenin je...

Destrukce načančaných životů a vztahů jde ruku v ruce s destrukcí scény Henricha Boráros. Ne jevišti brněnské Reduty vyrůstá pódium, na kterém se odehrávají všechny věci veřejné (včetně první soulože Anny a Vronského), pod tímto pódiem se dějí věci rodinné. Scéně dominuje obrovský lustr a bílá stěna v pozadí, na kterou postavy kreslí uhlem své výkřiky do tmy. Kitty si na samém začátku představení maluje na stěnu srdíčko s iniciály sebe a Vronského. Poté, co jí on sám a Anna zlomí srdce, píše na stěnu "Anna je kurva", což vzápětí Vronský přemalovává na "Anna je krásná". Díky podobným přetlakům postav je na závěr představení pomalovaná celá stěna.

Foto: ND Brno

Přes většinu efektivních a poplatných režijních nápadů sklouzává Špinar občas k samoúčelnosti. Deset kilo zeminy, kterou na jeviště vysype Dáša a do které sází kapradí, není ničím jiným než deseti kily zeminy vysypanými na jeviště. I když by se dalo hledat v této improvizované zahrádce paralelu k uspořádanému životu, který jednotlivé postavy rozšlapávají na padrť, primárním faktem zůstává, že rozšlapaná hlína a ušpiněné postavy vypadají efektně a o to jde.

Scénografii Henrika Boráros skvěle doplňují kostýmy jeho manželky Lindy. Využití různorodých materiálů, stylů a barev oblečení dokonale koresponduje s charaktery postav. Anna je nejprve energickou ženou v rudém, ale poté co je její vztah s Vronským oficiální (tedy je oficiálně děvkou), co jí Karenin odpírá jejího vlastního syna a co potratí dceru, kterou čeká s Vronským, ocitá se Tereza Vilišová v beztvarém šedivém tričku) a elasťácích. Z femme fatale se stává troska na morfiu. Kitty v bílé šifonové sukýnce je roztomilá naivka, Dáša ve vytahaném svetru utahaná mamina, Vronský v bílém obleku lázeňský švihák.

O hudební složku se postaral Ondřej Merta, který je po celou dobu představení přítomen na jevišti jako DJ.

Vkusu se meze nekladou

Režisér rozdělil inscenaci na dvě části - před potratem a po něm. Zatímco první část je bezmála hodinu a půl dlouhá, druhá trvá pouhých třicet minut a zoufalá situace Anny je tak o to naléhavější. V závěru se kruh uzavírá a diváci se s Annou loučí tam, kde ji poprvé potkali - na nádraží.

Foto: Aktuálně.cz

Anna Karenina v Brně je inscenací především o tom, jak to může dopadnout, když máte nutkavou potřebu vybírat si špatné typy mužů. Oproti romantickým nekonečným seriálům však nabízí také spoustu rovin, nad kterými se dá přemýšlet a je bezesporu událostí, kterou stojí za to v příští divadelní sezóně navštívit.

Špinarova režie je expresivní a vkusně okázalá, a přestože téma silně aktualizuje, je daleko ploché samoúčelnosti. Dekonstrukce klasického díla ve finále vytváří mnohoznačnou a rytmizovanou koláž motivů a výpovědí. Možná proto je pro diváky inscenace těžko stravitelná, a možná proto jich zhruba pětina divadlo o pauze opustila. A možná jen spěchali domů, aby stihnuli Hotel Paradise.

Lev Nikolajevič Tolstoj: Anna Karenina. Režie: Daniel Špinar. Dramaturgie: Dora Viceníková. Scéna a kostýmy: Henrich a Linda Boráros. Hudba: Ondřej Merta. Hrají: Tereza Vilišová, Jiří Vyorálek, Martin Sláma, Petr Bláha, Gabriela Mikulková, Julie Goetzová, Jakub Gottwald, Ondřej Merta. Česká premiéra 27. dubna 2012 v Divadle Reduta v Brně.

 

Právě se děje

Další zprávy