Recenze: Nová Zmizelá? Dívka ve vlaku nabízí jen plytký příběh bez myšlenky

Lucie Zelinková
9. 12. 2015 10:46
Psychologický thriller Dívka ve vlaku si ve světě vybojoval první příčku v žebříčku bestsellerů The New York Times, kde se udržel po celých třináct týdnů. Zahraniční kritika knize přiřkla nálepku „letošní Zmizelá“ podle úspěšné knihy Gillian Flynnové. Tento přídomek neslibuje automaticky kvalitu či výjimečně zdařile vykreslený děj. U takto označených knih si čtenář může být jist jedinou věcí – vše bude jinak, než se domníval.

Recenze – S nálepkou „jako thriller Zmizelá“ si to v tuto chvíli rázují knižním trhem dva romány. Podstatně viditelnější Dívka ve vlaku britské autorky Pauly Hawkinsové a ne tolik viditelný román, rovněž debutující Britky Sabine Durrantové. Přestože nálepku lze vnímat snad jen jako marketingovou lákačku nakladatelů, z tohoto thrillerového souboje jasně vyvstává vítězně druhý zmíněný.

Paula Hawkins
Paula Hawkins | Foto: Arild Vågen

Dívka ve vlaku je přesto chytlavá, snadno čitelná, postavami lákavá. Ovšem funguje zhruba na principu plytkého televizního seriálu. Vždyť koho by nebavilo pasivně, bez vyvíjení myšlenkových aktivit sledovat alkoholičku středního věku, kterak opakovaně doráží na bývalého manžela s novou rodinou, vedle toho linii příběhu „dokonalého mladého manželství“ s krásnou ženou, každé ráno se lenivě protahující na terase, čekající na náruč manžela. Přidejme trochu záhad, mrtvé tělo, náhodný sex a mix vhodný na večerní pobavení je hotový.

Vykreslené postavy jsou svými výraznými rysy až přešperkované, alkoholička poctivě zvrací, záhadná kráska se ocitá v maximálních potížích, dostává svému předpokladu psychické lability a mladá matka je ztělesněním dokonalé předměstské paničky, která cvičí a myslí jen na blaho rodiny.

Naprostá plochost pak nenutí čtenáře se ponořit do děje či pochopit chování postav, uvažovat nad smyslem a významem motivů, gest a dialogů. Vše je naservírováno k prostému literárnímu voyeurství, čtenář jen čeká na posledních pár stran, kde bude vše zapeklité odhaleno. Všímat si důmyslně ukrytých detailů ani není možné, neboť tu autorka žádné neposchovávala.

Zmizelá uchvátila především prokomponovaností děje a ambivalentním charakterem hlavní hrdinky. Dívka ve vlaku vedle ní silně pokulhává, byť ústřední postava – obtloustlá, stárnoucí, nezaměstnaná alkoholička – má také slušné předpoklady zaujmout, více než kocoviny a náhodného sexu se od její postavy nedočkáme.

Výsledkem je banálně napsaný příběh tří žen, zaobalený do nenáročné formy deníků, který poskytne dočasné pobavení, například na cestu do vlaku, budeme-li brát název knihy doslova.

Mnohem více stojí za pozornost román Pod kůží Sabine Durrantové, který vedle strhující zápletky nabízí i něco, co Dívce ve vlaku fatálně chybí – myšlenku.

Hodnocení: 35 %