Recenze: Emeli Sandé je starší sestrou Adele. Je uvěřitelnější a na Vánoce bude její deska trhák

Karel Veselý Karel Veselý
15. 11. 2016 9:06
Když v roce 2012 zpěvačka Adele oznámila, že si dává od své hudební kariéry na pár let pauzu kvůli plánovanému mateřství, zděsili se fanoušci i šéfové hudebního průmyslu spoléhající na její vysoké prodeje. Nový velký hlas na britské soulové scéně už ale tehdy čekal za rohem, připravený Adele nahradit. Emeli Sandé usedla ve stejném roce na uvolněný trůn s albem Our Version of Events, kterého se jen v Británii prodaly dva miliony kusů. S druhým albem ale nijak nespěchala, Long Live the Angels vychází až o čtyři roky později a je hudebně vyspělejší než debut, píše v recenzi Karel Veselý.
Emeli Sandé.
Emeli Sandé. | Foto: Profimedia.cz

Emeli Sandé bylo 25 let, když v roce 2012 obdržela na Brit Awards cenu pro budoucí hvězdu. V té době už ale měla za sebou první velký hit – díky jejímu vokálu doputovala skladba rapera Professora Greena nazvaná Read All About It na vrchol britského žebříčku.

O rok později byla číslo jedna podruhé, tentokrát s raperem Labrinthem, a v první pětce se zastavily i její vlastní singly Heaven, Next To Me a Daddy. Debutové album Our Version of Events se pak dokonce stalo nejprodávanějším albem ve Velké Británii za rok 2012. Zazpívala si na zahájení olympijských her a v únoru 2013 převzala dvě sošky na Brit Awards. Zdálo se, že teď ji už nemůže nic zastavit – jenže pokračování úspěšného debutu vychází až o čtyři roky později.

Možná že Emeli Sandé čekala, až přejde humbuk kolem návratu Adele. Nikam nespěchala, zazpívala si na albu jazzmana Roberta Glaspera, pomohla s novou deskou Alicie Keys a pomalu sbírala materiál. Dramata jí ale čekala v osobním životě – v roce 2012 se vdala za svého dlouholetého přítele, ale manželství trvalo jen rok. Rozpad vztahu novou desku samozřejmě poznamenal – v epickém singlu Hurts zpívá o lásce, která bolí a v I’d Rather Not odmítá svého bývalého, který se k ní chce vrátit. „Když to fungovalo, bylo to úžasné, ale když ne, bylo to zničující,“ zpívá do elektronického beatu producenta Naughty Boye, svého stálého spolupracovníka.

Žena s tajemstvím

Bolavé srdce je samozřejmě nejlepší ingrediencí soulových desek a jakkoliv se Sandé nesnaží rozpad svého manželství nějak mediálně rozmazávat, dodává Long Live the Angels zajímavý příběh. Na desce jsou ale skladby, které nepotřebují žádné berličky a smutek by z nich byl pochopitelný i sám o sobě – třeba monumentální gospelový opus Happen, v němž jako kdyby se Sandé snažila vyzpívat ze vší bolesti světa.

Tady už se soul překlápí v gospel, ostatně přitakání víře jako pevnému bodu v rozbouřené duši je věnováno hned několik skladeb, jako například balada Give Me Something nebo další epická skladba Sweet Architect.

Ačkoliv deska stojí primárně na jejím hlase, Sandé se ráda vydává i mimo škatulku rádiového soulu s elektronickými beaty – v Tenderly hostuje její otec a sbor jejich příbuzných ze Zambie (odkud pochází část její rodiny) a píseň dostala osobitý afrobeatový punc, zatímco Garden s raperem Jay Electronicou je mix hip hopu a atmosférického R&B. Jinak se ale Sandé spoléhá hlavně na britské producenty (Loco, Naughty Boy, Mac & Phil), jako kdyby útok na americký žebříček nebyl v plánu. Předchozí desky se přitom za oceánem prodalo slušných 300 kusů. Byť samozřejmě s Adele se to nedá srovnávat.

A zase jsme u popového fenoménu posledních let. Mimochodem – skotská zpěvačka se ve skutečnosti jmenuje Adele Emily, ale když začala její kariéra na přelomu dekády stoupat, vzala si umělecké jméno Sandé po svém otcovi a z příjmení udělal křestní jméno. Srovnávat obě Adele je ale ošidné – Sandé má širší hudební záběr a vždy měla blíže ke klubové elektronice, byť na novince to není úplně často slyšet. Na rozdíl od přirozeně bezprostřední Adele působí Sandé uzavřeněji, víc jako tradiční soulová zpěvačka ukrývající nějaké tajemství než holka od vedla.

Ostatně autorka hitu Heaven stihla před začátkem své hudební kariéry vystudovat lékařskou neurovědu a je dost dobře možné, že se k ní ještě někdy vrátí. Teď to ale pochopitelně není na pořadu dne.

Vánoční trhák

Comebackový singl Hurt možná až moc tlačil na pilu a vyšplhal se jen na číslo 22, což bylo určitě zklamání. Aktuální promo Breathing Underwater či skladby Every Singl Little Piece a Highs & Lows podobně uniformně zapadají do aktuálního rádiového soundu, tipy na budoucí hity jsou tak spíše skladby jako Happen nebo Sweet Architect disponující silnými emocemi a neobvyklým soundem. Právě tyto úkroky mimo rádiové škatulky – samozřejmě ve spojení s úžasným hlasem – vždy fungovaly v její prospěch, viz její největší hit Heaven.

Na multimilionové prodeje Adele asi Emily Sandé nikdy nedosáhne, mohla by být ale její starší sestrou s širším hudební vkusem a uvěřitelnějšími emocemi. Druhé album Long Live the Angels je ve všech ohledech dospělý počin od někoho, kdo na vlastní kůži zažil to, o čem zpívá. V éře, kdy prodejem desek výrazně hýbají starší ročníky konzumentů, je její pop-soulový crossover jasný tip na vkusný vánoční trhák.

Hodnocení: 70 %

Emeli Sandé - Hurts | Video: YouTube