reklama

Letošní letní hity přišly ze sociálních sítí

30. 8. 2012 11:55

Nejúspěšnější letní virály natočila kanadská kráska, korejský tlouštík a pražský floutek.

Hitparádová kometa Carly Rae Jepsen Hitparádová kometa Carly Rae Jepsen | Foto: Billboard.com

K bezstarostné letní náladě neodmyslitelně patří i soundtrack v podobě popových hitů, které během července a srpna ovládnou rádiové frekvence i žebříčky. Vyletí do žebříčků stejně rychle jako rtuť na teploměru v červencovém pařáku, aby se s přicházejícím podzimem zase odebraly do historie a navěky připomínaly jeden konkrétní letopočet. K letním šlágrům minulých let jako byli Macarena, Umbrella nebo I Kissed a Girl si letos můžeme přidal další v čele s Call Me Maybe kanadské zpěvačky Carly Rae Jepsen, We are Young amerického tria fun. či Gotyeho balady Somebody That I Used To Know.

Hudební červíky z YouTube

Na zběžný poslech vypadají jen jako další hudební červíky, dost chytlavé na to aby se dokázaly zavrtat do uší posluchačů po celém světě. Přesto jsou hity letošního léta v něčem výjimečné - nenapsaly a nenazpívaly je hvězdy jako Rihanna, Katy Perry nebo Maroon5, kteří si na titul letního hitu také brousili zuby, ale dosud neznámí interpreti. Popové star měly jednoduše letos v červenci a srpnu smůlu - místo marketingových týmů velkých nahrávacích společností popové trháky léta 2012 zrodil portál YouTube a hlavně jeho uživatelé.

Šestadvacetiletá Kanaďanka Carly Rae Jepsen byla až do loňského podzimu známá hlavně jako bronzová finalistka z páté sezóny místní verze Superstar, což není nic, čím by se dalo chlubit. Její debutová deska Thug of War neslavila moc oslňující úspěchy a pomalu to už vypadalo, že její sen o pěvecké kariéře skončí u ledu. Pak ale vloni na podzim Jepsen vydala písničku Call Me Mabye, která spojuje bezstarostný refrén žvýkačkového popu se současnou taneční horečkou a začala s ní stoupat po kanadském žebříčku. Na vrchol nakonec dosáhla 11. února, skutečné šílenství kolem Call Me Mabye ale začalo až o týden později, kdy Justin Bieber a jeho přítelkyně Selena Gomez nahráli na YouTube vlastní verzi skladby a zveřejnili ji na Twitteru.

Video: youtube.com

Hitu si tak všimla i americká rádia a píseň doputovala na vrchol hlavního žebříčku Hot 100 na konci června. Vydržela tam devět týdnů - tedy celé letošní léto než ji minulý týden sesadila country hvězdička Taylor Swift s novinkou We Are Never Ever Getting Back Together. Call Me Maybe se jen v USA prodalo přes pět milionů downloadů a píseň samozřejmě celé léto vládla i speciálnímu žebříčku Songs of the Summer, který v létě zveřejňuje časopis Billboard.

Vzpoura nováčků

Call Me Mabye nepochybně za svůj úspěch vděčí chytlavému refrénu i vtipnému klipu, který nasbíral už 224 milionů shlédnutí. Skutečný virální fenomén z ní ale udělaly až stovky amatérských zpěváků, kteří píseň přezpívali na YouTube. Byly mezi nimi také třeba americké olympijské plavkyně nebo bývalý americký ministr zahraničních věcí Colin Powell, vlastní verzi si ale vystřihly i hvězdy Katy Perry a Kelly Clarkson.

Janelle Monáe na Colours of Ostrava 

Janelle Monáe na Colours of Ostrava

Foto: ČTK

Díky ataku z YouTube ovládla Carly Rae Jepsen letní žebříčky skoro po celém světě a také v České republice vedla žebříček osm týdnů. Jestli se z ní ale nestane jen další hvězda jednoho hitu ukáže až album Kiss, které vyjde v polovině září.

Jepsen nebyla v letošní letní vzpouře nováčků sama. V létě ještě dozníval hit Somebody That I Used To Know australského zpěváka Gotyeho, který se s devíti miliony prodaných downloadů už zařadil do desítky nejúspěšnějších digitálních singlů všech dob. I cesta jeho hořké balady o rozchodu začala na YouTube, kde si australský hit z konce loňského roku našli fanoušci ze zbytku světa a pomohli mu do žebříčků. Třetí nečekaný úspěch letošního léta má na svědomí americké trio fun., jejichž skladba We Are Young dosáhla na vrchol v jedenácti zemích včetně USA a Velké Británie aniž by předtím vůbec kdy v žebříčcích bodovali. K úspěchu skladbě pomohla i afroamerická zpěvačka Janelle Monáe, která v červenci zazářila na festivalu Colours of Ostrava.

Výrazné role YouTube ve vytváření hitů si všiml i deník New York Times , který v článku Nový vzestup letních hitů: Tweet it Maybe všímá také nedávno zveřejněných statistik, podle nichž teenageři od 13 do 17 let poslouchají hudbu nejvíce z YouTube (64%) a teprve pak až z rádia (56%) a nebo kompaktů (50%).

Bláznivý Gangnam Style 

Bláznivý Gangnam Style

Foto: Aktuálně.cz

Vliv rádia je silnější u starších posluchačů a odborníci oslovení deníkem potvrzují, že bez podpory rozhlasových dramaturgů se hit ještě dnes neobejde. Přesto už YouTube převzalo roli udělat hvězdy z neznámých interpretů, kterou kdysi disponovaly televizní stanice MTV či VH1. „Žádný hit který prodá milion downloadů nemůže existovat bez rádia, cituje New York Times Jay Franka z labelu DigSin, „nicméně první milion posluchačů, kteří píseň slyší, ji obvykle neznají z rádia".

Korejský koňský taneček

Kouzlo YouTube je v jeho nepředvídatelnosti. Nahrávací společnosti by samozřejmě rády vytvářely vlastní virální hity a inkasovaly z nich zisk, ale uživatelé internetu mají ještě pořád před marketingovými strategiemi velký náskok. Důkazem je další nečekaný internetový hit, který zrodilo toto léto - parodická skladba a video Gangnam Style korejského rappera a komika jménem PSY. Na YouTube ho shlédlo od poloviny července už sedmdesát milionů diváků a čtyřiatřicetiletý tlouštík si hravě poradil i s novinkami Justina Biebera (As Long As You Love Me - 34 mil.) nebo Katy Perry (Wide Awake - 54 mil.)

Video: youtube.com

PSY už tento týden pronikl i do první desítky žebříčku Social 50, kterým Billboard měří aktuální humbuk kolem interpretů na sociálních sítích a dá se očekávat, že Gangnam Style se svým koňským tanečkem parodujícím okázalý životní styl soulské smetánky dokluše i do oficiálního amerického žebříčku. Z korejských interpretů se to zatím podařilo jen skladbě Nobody dívčího kvarteta Wonder Girls, který v říjnu 2009 doputoval na číslo 76. (Bývalá členka Wonder Girls Hyuna mimochodem hostuje v nové verzi Gangnam Style, jejíž klip se už také může pochlubit dvaceti milióny diváků). 

Asijský trh s hudbou je jedním z mála, který se neutápí v hluboké recesi a hvězdičky k-popu poslední roky úspěšně dobývají žebříčky i v sousedních zemích včetně Japonska, které má druhý největší trh s nahrávkami na světě. O invazi na západ se mluví už dlouho, zatím ale všechny pokusy ztroskotaly na jazykové bariéře. Korejský pop tak na západě zůstává hlavně zajímavou kuriozitou. Opulentní klip I Am The Best dívčí skupiny 2NE1 například dokázal posbírat na YouTube za rok padesát milionů shlédnutí, spousta z nekorejských diváků ale na něm patrně obdivovala víc absurdní propriety zpěvaček než píseň samotnou.

Rebecca Black 

Rebecca Black

Foto: Aktuálně.cz

Když se vloni díky internetové masáži dostala do amerického žebříčku i šestnáctiletá (ne)zpěvačka Rebecca Black s písní Friday ze škatulky „tak špatná až je dobrá", psalo se o tzv. ironických konzumentech z internetu, kteří jsou schopní utvořit virální fenomén jen proto, aby se mu mohli veřejně posmívat. Ideálním příkladem této vlny je i specificky český fenomén tohoto léta - píseň Praha žije! rappera skrytého pod pseudonymem PatCrycheer.

Píseň, v níž se dozvíte, že „to město všechno má, happy náladu rozdává" a nebo „všichni skáčem do Vltavy / skočí první, je to napínavý!" šíří uživatelé sociálních sítích šíří jako kuriozitu k zasmání. Dva účty klipu natočeného patrně kamerou v smartphone společně nasbíraly už půl milionu shlédnutí a jsou suverénní jedničkou v českých statistikách YouTube. Tak schválně, která rozhlasová stanice zařadí Praha žije! do svého playlistu jako první?

Video: youtube.com

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oblíné hity uslíšete i v rádiu online.

autor: Karel Veselý

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
 
reklama