Streamovací válka vrací fanoušky do náruče pirátů. Kanye West je toho smutným důkazem

Karel Veselý Karel Veselý
12. 4. 2016 18:19
Raper Kanye West dobyl posedmé ve své kariéře číslo jedna amerického albového žebříčku. Na této zprávě by nebylo nic moc pozoruhodného, kdyby se to jeho desce The Life of Pablo nepodařilo skoro výhradně na základě internetového streamování. Proměna modelů distribuce hudby tak dosáhla dalšího milníku - streamování je tak mocné, že muzikanti k žebříčkovému úspěchu už vlastně ani nepotřebují svoje desky prodávat. Jen jaksi není úplně jasné, jestli je to něco, co bychom měli vyloženě slavit, píše Karel Veselý.
Kanye West
Kanye West | Foto: ČTK

The Life of Pablo zaznamenalo v prvním dubnovém týdnu sto tisíc přehrání na streamovacích službách jako Spotify, Apple Music či Google Play Music, což se v složitých přepočtech společnosti Nielsen sestavující americkou hitparádu pro magazín Billboard rovná asi 90 tisícům prodaných "jednotek", tedy kusů v tradičnějších formátech, jako jsou CD a digitál.

Není to nijak závratné číslo, ale na jedničku v prestižní americké hitparádě to bohatě stačí. (Rihanna se minulý měsíc dostala na vrchol jen s 54 tisíci jednotek, což je historicky nejnižší výsledek pro nejprodávanější album týdne.)

Kanye West svůj triumf náležitě oslavil vítězoslavnou zprávou na Twitteru, jenže tenhle úspěch má ve skutečnosti poněkud hořkou pachuť.

Příběh vydání Kanyeho sedmé sólové desky je komplikovaný, jak je u projektů amerického hiphopového megalomana poslední dobou zvykem. Album vyšlo původně už v polovině února, ale až do začátku dubna bylo dostupné jen přes malou streamovací službu Tidal. Ta ale svoje statistiky nezveřejňuje, tudíž si Kanye musel na vstup do žebříčku počkat až na chvíli, kdy svoji novinku se zpožděním zpřístupnil i na další portály, kde se dá přehrávat hudba.

Deska na kompaktu nevyšla (a nejspíš ani nikdy nevyjde) a digitálně se prodávala jen přes Kanyeho osobní web, kde si ji údajně koupilo jen něco kolem dvaceti tisíc fanoušků. I proto, že zde nesmyslně stála skoro dvojnásobek toho, co stojí alba třeba na iTunes.

Celé to vypadá, jako kdyby se Kanye poněkud absurdně snažil zkomplikovat svým fanouškům možnost, jak získat desku, na kterou se tak těšili. Což je zvláštní, když uvážíme, že model streamování hudby získal v průmyslu zelenou hlavně díky tomu, že nabízel posluchačům maximální komfort. Stačí jednou kliknout a už posloucháte. Kouzlu nové technologie podléhá čím dál více posluchačů a podle březnových statistik už v USA streamování vydělává hudebnímu průmyslu více než prodej digitálních souborů.

Ne všechno je ale tak ideální, jak se na první pohled zdá. Hudební hvězdy jsou přesvědčené, že příjmy, které k nim putují ze Spotify a spol., jsou nedostatečné a pod vedením rapera Jay-Zho spustili vloni jako „trucpodnik“ vlastní streamovací službu Tidal. Kanye patří mezi její spolupodílníky a jeho nová deska měla být - společně s albem Anti od Rihanny - esem v probíhající válce o předplatitele.

Rihanna nakonec ucukla a desku dala zdarma ke stažení, Kanye ale vydržel celých šest týdnů, během nichž navíc některé písně průběžně předělával. Tidal vyhlásil měsíční zkušební lhůtu zdarma pro nově příchozí a jeho aplikace se na čas stala nejstahovanější na iTunes. Jenže dvě exkluzivní alba hvězd či pár desek ve vysoké kvalitě nemůžou přesvědčit většinu fanoušků, aby migrovali od zavedených značek s větším katalogem.

Co ale takový většinový fanoušek udělá, když desku svého oblíbence nenajde třeba na Spotify, které si předplácí za 160 korun měsíčně? Jde k pirátům. Značně tragikomicky vyznívá zpráva New York Post, podle níž si Kanyeho novou desku stáhlo z nelegálních torrentů za první den odhadem půl milionu internetových uživatelů. Jako kdyby tím chtěli dát najevo, co si o šarádě kolem exkluzivity myslí.

Streamovací služby donedávna živily naději, že když bude hudba jednoduše dostupná, nebudou už fanoušci mít žádný důvod utíkat k pirátům. Jenže aktuální chaotický stav distribuce, v němž se několik služeb přetahuje o dominanci a vzájemně si hází klacky pod nohy, zase vrací fanoušky zpátky do náruče pirátů.

V šedé zóně internetu se na nějakou exkluzivitu samozřejmě kašle, tady je dostupné úplně všechno. A průmysl se dál smutně potácí nad propastí. Důkaz? Zatímco před devíti lety Kanye prodal za první týden bezmála milion kusů alba Graduation, tentokrát statistiky hlásí za jeho první oficiální týden sotva desetinový výsledek. Ze streamování prostě „kapou“ peníze podstatně pomaleji než z klasických prodejů.

Na módě exkluzivních vydání se ale asi v nejbližší době nic nezmění. Na konci dubna se chystá nové album jiné velké rapové hvězdy dneška – torontský Drake vypouští dost možná nejočekávanější nahrávku roku Views from the 6 a už dopředu hlásí, že nahrávka bude první týden dostupná jen přes Apple Music.

Pirátské sítě se už nepochybně těší na příliv zvědavých fanoušků, kterým se nebude chtít čekat.

 

Právě se děje

Další zprávy