Londýn - Nahrávací společnosti EMI hrozí, že ji převezme bankovní skupina Citigroup. Firmě se nepodařilo prodat distribuční práva ke svým nahrávkám pro Severní Ameriku rivalům Universal Music Group a Sony Music, protože se s nimi nedohodla na ceně.
Sama EMI, jež patří tzv. velké čtyřky nahrávacího průmyslu, se k tomu odmítla ale zatím vyjádřit. V katalogu má skladby Beatles, Coldplay, Pink Floyd nebo Lily Allen. Společnost doufala, že za prodej pětileté licenční smlouvy získá kolem 200 milionů liber.
Do poloviny června musí získat 120 milionů liber, aby splnila své úvěrové závazky vůči americké Citigroup. Pokud EMI peníze nezíská od investorů a úvěr nesplatí včas, Citigroup ji může převzít a poté prodat dál nebo rozdělit.
EMI se pokusila prodat i legendární studio Abbey Road, když ve fiskálním roce končícím loňským březnem vykázala ztrátu 1,7 miliardy liber. Plány se studiem ale musela zastavit kvůli nesouhlasu veřejnosti. Navíc se EMI neúspěšně soudila se skupinou Pink Floyd a její generální ředitel Elio Leoni-Sceti podnik minulý měsíc opustil.
EMI se s problémy drží nad vodou od roku 2007, kdy ji před úvěrovou krizí koupila soukromá investiční skupina Terra Firma Capital Partners za 4,2 miliardy liber. Za restrukturalizace, která následovala, opustilo zadluženou EMI několik velkých jmen včetně Rolling Stones a Radiohead.
Terra Firma, kterou řídí britský finančník Guy Hands, již dluží americké Citigroup zhruba tři miliardy liber a vztahy mezi nimi jsou napjaté. Hands se s bankou soudí v New Yorku; podle jeho žaloby Citigroup lhala, že existují další zájemci o EMI. To ale banka odmítá.
Velká čtyřka nadnárodních společností obchodujících s hudbou - EMI, Universal, Sony BMG a Warner Music Group - se od začátku tisíciletí potýká s klesajícími zisky. K chaotické éře nízkých prodejů a internetových pirátů přistupuje i roztříštěný vkus, kvůli kterému je objevování nových talentů velmi nejisté.
Analytici navíc obviňují Handse, že jeho relativní absence zkušeností v oboru sestup EMI ještě urychlila. Loni přitom podle některých zdrojů EMI zaznamenala nečekaný zisk 300 milionů liber.
Čtěte také: Tata Bojs jsou na ocet. Česká pobočka Warnerů končí Kouzlo přechodu z Abbey Road funguje i po 40 letech |
K tomu nicméně přispělo velké propouštění a jediná jistota současného trhu, resuscitace archivů a výroční edice velkých jmen z historie popu - v tomto případě to byly remasterované reedice všech desek Beatles.
Naopak EMI v minulých letech opustily hvězdy jako Radiohead, Paul McCartney nebo The Rolling Stones. Skupina Pink Floyd se navíc s labelem soudila o nezaplacené honoráře a prodej jednotlivých skladeb po internetu.
Po nepříliš úspěšném comebacku Robieho Williamse byli tak možná posledním velkým želízkem EMI v ohni kreslená superskupina Gorillaz, která prodala 15 milionů kopií svých první dvou desek.
I tentokrát „konceptuální" novinku Plastic Beach velmi dobře přijali recenzenti, ostatně jako skoro všechny projekty Damona Albarna. Ale celosvětové prodeje alba, které nenabídlo tak výrazný „prvoplánový" hit, byly k 26. březnu jen 377 tisíc kopií; deska už dokonce vypadla z první desítky britské hitparády.