Obrazem: Smrt, bolest a válka. Drásavé snímky oceňovaných fotografů se vystavují v Praze

UPFRONT: Váleční fotoreportéři
Třiačtyřicetiletá majorka Megan McLungová, původem z Coupeville (Washington), fotí syna jednoho z nejvýznamnějších kmenových představitelů v Ramádí, který se stal novým spojencem USA v oblasti. Nová strategie jednotek USA spočívá v tom, že se pro boj s al-Káidou snaží získat tamější sunnitské kmeny jako spojence. Majorka McLungová zemřela hodinu poté, co snímek pořídila. Stala se obětí improvizovaného výbušného zařízení (IED) nastraženého právě v oblasti spravované novým spojencem USA. (Ramádí, Irák, listopad 2007 - Álavaro Ybarra Zavala)
Muž pozoruje dům zasažený leteckým útokem vojáků Bašára Asada ve čtvrti Izaah v Aleppu. Tato dříve velmi lidnatá část města utrpěla obrovské škody díky své poloze na kopci v blízkosti televizní stanice. (Sýrie, 3. ledna 2013 - Andoni Lubaki)
Děvčata ze sirotčince Al-Rahma při návštěvě zábavního parku Fun City, jediného místa zábavy, kam je ženám vstup povolen. Dívky žijí v sirotčinci, dokud se nevdají, protože v zemi platí zákaz adopce. (Jemen, duben 2011 - Catalina Martín Chico)
Žena prochází kolem obchodu se střelnými zbraněmi v San Pedro Sula (Honduras). Město je známé tím, že „počtem 159 vražd na 100 000 obyvatel předstihlo dokonce mexické Ciudad Juárez, považované za nejnebezpečnější místo na světě“.
(Honduras, 11. března 2012 - Esteban Félix)
Foto: Se svolením autora / AP Photo
Kultura Kultura
2. 4. 2016 12:00
Právě probíhající výstava UPFRONT: Váleční fotoreportéři v Centru současného umění DOX představuje snímky třiadvaceti respektovaných fotografů z konfliktních zón na celém světě.

Světově uznávaní fotoreportéři, z nichž mnozí byli oceněni prestižní Pulitzerovou cenou nebo v soutěži World Press Photo, vystavují v Centru současného umění DOX snímky z konfliktních zón z Blízkého východu, Afriky nebo Latinské Ameriky, které jsou znepokojivou sondou do osudů lidí žijících v těchto konflikty sužovaných oblastech.

„Tito fotografové a fotografky jsou vybaveni jen fotoaparátem a odvahou, aniž vědí, kdy a zda se vůbec vrátí. Někteří z nich byli v průběhu své práce uneseni, trpěli hladem či byli v nejhorším případě zabiti. Toto vše podstupují bez záruky, že jejich snímkům bude dnes, v době zahlcenosti obrazy a informacemi, věnována patřičná pozornost,“ vysvětluje kurátor výstavy Ramiro Villapadierna důvody, které organizátory přivedly k myšlence zrodu výstavy.

Putovní výstava byla poprvé představena v roce 2015 v Madridu. V Praze bude k vidění výběr zhruba 70 snímků. 

 

Právě se děje

Další zprávy