Recenze: Sebevražedný oddíl se marně zavděčuje fanouškům. Joker tu působí dojmem zhýralého fracka

3. 8. 2016 9:34
Americká vláda dává dohromady tým složený z superpadouchů, aby spasil svět. V patách jim je navíc Joker, aby ze Sebevražedného oddílu vysvobodil svou milenku Harley Quinn. DC se pokouší napravit si reputaci, ale selhává podobně jako u Batman vs Superman. Film nedrží pohromadě, pouze se snaží zavděčit fanouškům a obětuje tomu veškerou svou vnitřní logiku i smysl.
Sebevražedný oddíl - Comic-Con trailer | Video: Warner Bros.

Komiksový DC se po filmu Batman vs Superman ocitl v maléru. Snímek sice vydělal celosvětově necelých 900 milionů dolarů, ale přijetí bylo přinejlepším vlažné, často však přímo nevraživé.

Další v řadě, Suicide Squad neboli Sebevražedný oddíl, si tedy nemůže dovolit zaškobrtnout. DC konečně potřebuje pozitivní emoce, aby připravovaný velkofilm Justice League vyhlíželi diváci aspoň s náznakem nadějí.

K službám. Ale mizerně

Sebevražedný oddíl režiséra Davida Ayera je v důsledku vrcholným "fanouškovským servisem". Jde o dílo motivované výhradně tím, aby uspokojovalo a plnilo očekávání, což nemusí být automaticky špatně, mezi povedené "fan servisy" poslední doby patří třeba nové Star Wars a obecně cokoliv od J. J. Abramse.

Jenže Ayer předvedl ukázku špatného servisu, který svou úslužností neopíjí a nepohlcuje, ale naopak vytrhává z prožitku a svým způsobem i uráží, že "tohle" považují producenti za naplnění pomyslných diváckých požadavků.

Kdyby se na Sebevražedný oddíl díval člověk nesledující popkulturu, nejspíš by vůbec nepochopil, proč je film tak mizerně zkonstruovaný. Proč se občas na pár vteřin objevují cizí a nijak dříve nepředstavené postavy? Proč hlavní děj narušuje podivně nalíčený mafián přezdívaný Joker, když není zvlášť zajímavý? Proč je v týmu superzabijáků i psychicky narušená psycholožka bez jakýchkoli zvláštních schopností?

Odpovědi musíme hledat mimo rámec filmu: To jsou členové Justice League, které se DC vehementně snaží propagovat! To je jeden z nejoblíbenějších záporáků, který byl v jiných filmech ztvárněn jinými herci a je vážně skvělý! To je Harley Quinn, díky ní můžeme Jokera vtáhnout do děje!

V době provázané popkultury se dá pochopit, že tvůrci vyžadují po divácích znalost širší mytologie, s níž jednotlivé filmy pracují. Pochopitelná je i snaha vybírat z ní to nejatraktivnější. Problém je, že Sebevražedný oddíl zcela rezignuje na snahu nabídnout jakýkoliv vnitřní smysl, jenž by legitimizoval seskupování zvolených prvků. A netýká se to jen děje a mytologie, ale i režijních voleb sahajících na úroveň výběru násilně "peckové" hudby a jednotlivých záběrů. Vše je pouze na efekt.

Zatímco tým Star Wars dokázal do značné míry vyvolat dojem svébytného filmu, který "náhodou" plní sny svých diváků, Sebevražedný oddíl v tomto zcela selhává. I když si zpětně dohledáme historii všech mizerně vykreslených postav, i když si vygooglíme každý popkulturní odkaz, stejně nenajdeme smysl.

Proč? Proto!

Existuje dávná pravda, že "někdy musíme přistoupit na to, že se ve filmu daná věc děje prostě proto, aby se děla a aby se mohly dít další věci". Můžeme tedy přijmout fakt, že v tomto světě neexistují mikrofony, jimiž by agenti mohli hlídat, jestli se proti nim jejich padouši domlouvají. Se skřípěním zubů přejdeme, že voják nosí do akce fascikl dopisů, aby je mohl v dramatický moment ukázat určené osobě... Tyto nesmysly se dějí alespoň proto, aby posunuly děj.

Jenže tímto způsobem bychom pokračovali do nekonečna a museli jím zaštítit prakticky všechny tvůrčí volby ve filmu včetně těch, co už ničemu neslouží a nic z nich nevyplývá.

Zachází to tak daleko, že tvůrci mechanicky kupí scénu za scénou (někdy jako by na sebe ani záběry nenavazovaly), aby se mohly co nejrychleji střídat "trailerové hlášky". Začíná to už úvodem, kdy jsou nemotorně jeden po druhém představováni hrdinové (z nich jen Will Smith, Joel Kinnaman a Jay Hernandez mají náznak hlubší osobnosti). Ale pocit, že sledujeme náhodně seskupené fragmenty, nezmizí ani po prvním aktu.

Joker tu je taky, nebojte

Dát si v hlavě dohromady motivace postav, jejich důvod dělat, co dělají, je takřka nemožné, pokud to není vyloženě nahlas vyřčeno (Dělám to pro svou dceru, nezapomínat, prosím!). I tehdy ale bude problematické pochopit, proč volí právě tyto cesty. A o co se pokouší záporák? Těžko říct... na obloze se bez vysvětlení objeví modrý mrak, který by asi mohl nějak zničit svět. Ztrácíte se? Nesnažte se najít. Za chvíli přijde Joker v podání Jareda Leta.

Na přítomnosti Jokera lze jednoduše demonstrovat vše špatné. Není dějový důvod, aby zde měl natolik výraznou roli. Jde pouze o mafiána, který se pokouší vysvobodit Harley. Jenže Jokera musí být všude plno!

Tvůrci by si jistě moc přáli, aby byl Jared Leto alespoň natolik dobrý, že by si scény kradl pro sebe a divákům by nedošlo, o jak násilně vecpanou postavu jde. Bohužel mu chybí jak ďábelské hračičkovství Jacka Nicholsona, tak anarchistický neklid Heatha Ledgera. Jeho Joker působí dojmem zhýralého fracka, kterého by stačilo prostě profackovat, aby se někam odběhl vybrečet.

Mnohem víc ze sázek na osobní charisma vytěžila Margot Robbie coby Harley Quinn. Snaživá herečka ale zároveň bojuje s mizerným scénářem, který pro ni nemá moc dalších úloh než "objektu na koukání". Jistě není náhoda, že mají ženské postavy ve filmu mnohem vyzývavější kostýmky než v komiksu. Máme si je víc prohlížet než o nich přemýšlet.

Režisér Ayer navíc příliš neoplývá ani citem pro výrazné vizuální nápady, takže v poměrně jednolitém provedení nabídne jen několik rutinních bojových scén, které nemají čím strhnout.

Jádrem filmu by zjevně měly být vztahy postav, jejich boj se systémem a statusem zloducha. Realizovaný scénář se ale nedostává za fráze a náznaky. Vlastně se mu ani pořádně nepodařilo obhájit premisu s vládou najatým týmem zloduchů. Ve jménu plnění jednorázových tužeb fanoušků byl obětován snímek, který by jim, kdyby byl přirozenější, udělal mnohem větší radost než tohle těleso bez života.

Hodnocení: 45 %