RECENZE Interview nebojuje. Karikatura vůdce KLDR ale pobaví

26. 12. 2014 14:35
Premiéře Interview hackerské útoky na firmu Sony jedině prospěly. Stojí ale nenápadná komedie za ten humbuk?
The Interview.
The Interview. | Foto: Sony Pictures

Recenze - Studio Sony asi mělo strategii opravdu celou dobu promyšlenou. Snímek The Interview byl v důsledku naléhání kinařů obávajících se teroristických útoků stažen z mainstreamové distribuce, aby se z dosud takřka neznámého projektu stal nejžádanějším filmovým dílem konce roku. A jeho uvedení se domáhal i Barack Obama. Studio (ne)překvapivě vyslyšelo všechny "naléhající hlasy" a film se 25. prosince objevil ve vybraných malých sálech a rovněž na YouTube, tedy na dosah ruky kohokoliv v celém civilizovaném světě, kdo o něj má zájem.

Podívejte se na ukázku z filmu The Interview.

Už v den uvedení se pyšní šedesáti tisíci hodnoceními na IMDb.com (Hobit jich má za dva týdny v kinech devadesát tisíc) a průměrným hodnocením 9/10, což by ho řadilo mezi nejlepší filmy všech dob. Data z metakritické sběrnice Rottentomatoes nicméně hlásí poměr kladných a záporných recenzi přesně 50/50, což jako první naznačuje, že nadstandardní přijetí diváky je spíš hromadným gestem.

Což není nutně hodné odsouzení. Sledovat Interview s sebou jistě nese jistá specifika, protože žádné dílo nevisí ve vzduchoprázdnu a kontext jeho uvedení, zvlášť tak silný mediální ohlas, jistě hraje roli.

Strašná p***vina

Předně však musí padnout, že Interview je neskonalá p***vina. Jiné slovo použít zkrátka nelze, jiné slovo stejně plnohodnotně na tuhle šílenou jízdu v režii Evana Goldberga a Setha Rogena s Jamesem Francem a Rogenem v čele nedokáže připravit. Nejde o jemnou politickou satiru, vlastně nejde ani o tvrdou politickou satiru. Nejde o film, který by za něco bojoval a budoval přesahy. Jde o legraci. Ne hloupou, rozhodně však nevázanou legraci plnou infantilního, vulgárního a záměrně primitivního humoru, opepřenou tím, že si ji zde děláme mimo jiné z něčeho pro mnoho lidí kontroverzního. Tedy ze severokorejského vůdce Kim Čong-una, na nějž je páchán atentát.

The Interview.
The Interview. | Foto: Sony Pictures

Pokud zde nacházíme morální či jiná ponaučení, tak jen aby působila legračně a klišé dotažená do absurdna vyznívala nemístně směšně. Podobně jako v Apokalypse v Hollywoodu od stejného tvůrčího týmu, jež si brala na paškál svět celebrit.

I tentokrát se stalo terčem posměchu především ústřední duo z prostředí showbyznysu - tupý moderátor (Franco) a jeho kamarád, producent trpící komplexy z nízkosti své tvorby (Rogen). Oba jsou naverbováni CIA, aby zabili Kima během interview, které je diktátor svému oblíbenému baviči svolný oproti očekávání všech poskytnout.

The Interview.
The Interview. | Foto: Sony Pictures

Vůdce KLDR je zde pak pasován na natolik přehnanou karikaturu, že jeho obraz lze jen stěží považovat za potenciálně nebezpečný pro totalitní režim. Milovník koktejlu Margarita a písní Katy Perry sice svou charakteristiku odráží od několika pověstí o skutečném Kimovi: jeho záliby v luxusním západním zboží i americké popkultuře, přesto je, jako všechny postavy, ve svém zpodobnění zahnán až do extrému.

Což možná zamrzí. Diktátor i hrdinové jsou vyvedeni natolik přehnaně, až částečně ztrácejí životaschopnost a možnost přirozeně interagovat. Přitom vztahy mezi ústřední trojicí jsou pro příběh zásadní, zvláště když se Kim spřátelí s Francem a ten začíná pochybovat o své misi. Všichni herci jsou naštěstí natolik schopní, aby své postavy přesto utáhli a vzbudili o ně zájem.

Stojí za gesto i zhlédnutí

Už úvodní scény mluví za vše. Eminem ztvárňující sám sebe v talk show přiznává intimní informace (mimochodem šikovně nezahrnuté v trailerech, tudíž možná nejvtipnější moment filmu není zničen dopředu), což přihlížející hodnotí slovy „wow, jako by právě Spike Lee řekl, že je bílej“. Ihned je nastavena laťka anarchie, nadsázky a nabourávání čtvrté zdi v komunikaci filmu s diváky. Moderní humor založený na smršti odkazů a metavýznamech si povětšinou uchovává internetovou dravost, čímž bude Interview imponovat především mladšímu publiku.

Strach hackerů, ať už jsou z USA, Korey, nebo odjinud, každopádně ukazuje jen nechápavost vůči humoru (ať už ho považujeme za povedený, či ne) na úrovni, jež si sama zaslouží zesměšnit. Zvlášť u filmu, který se v podstatě brání možnosti být vykládán jako politický komentář, když nakonec veškeré naznačené etické problémy s grácií zahazuje a propadá bombastické vizi protagonistů zjevně posunuté za hranice reality i z pohledu reality zbytku zdejšího světa.

Není ani tak podstatné, jestli Sony využilo hackerský útok coby propagaci jinak jen stěží prodatelného projektu, bylo zkrátka nezbytné se ho zastat a dát najevo, že sebeblbější a sebeurážlivější koniny nemohou být cenzurovány kýmkoliv jiným než nezájmem publika. A lze očekávat, že mnoho z diváků specifický humor Setha Rogena a Jamese Franca nakonec odmítne. Což je zcela legitimní, i když i to by byla škoda.

Interview stojí za gesto zastání se díla oproti cenzorům i za samotné zhlédnutí – jen jde v obou případech o velmi odlišné skutky, a zatímco první je povinný pro všechny, druhý už zkuste jen na vlastní riziko.

The Interview. USA, 2014, 112 minut. Scénář a režie: Evan Goldberg, Seth Rogen. Hrají: James Franco, Lizzy Caplan, Seth Rogen, Timothy Simons, Jason Cox, Diana Bang, Mercy Malick.