RECENZE Cameron Diaz neumí stárnout, tak točí porno

26. 8. 2014 7:48
Komedie Sex Tape obsahuje jen málo humoru. Diváky se snaží lapit na klíčová slova sex, porno, Cameron Diaz.
Cameron Diaz ve filmu Sex Tape.
Cameron Diaz ve filmu Sex Tape. | Foto: Falcon

Recenze - Představte si, že už pár žijete let ve šťastném manželství, kde až doposud prakticky vše fungovalo. Jen ten sex začal být poněkud nudný. Jako pokus o ozvláštnění se tedy rozhodnete natočit domácí porno, jen tak pro sebe, a vyzkoušet si v něm všechny polohy z „naučné literatury“.

Podívejte se na trailer filmu Sex Tape s Cameron Diaz a Jasonem Segelem v hlavních rolích.
2:00
Podívejte se na trailer filmu Sex Tape s Cameron Diaz a Jasonem Segelem v hlavních rolích. | Video: Falcon

Vyjde to více než uspokojivě a vy máte za sebou příjemný večer. Jenže po pár dnech se ukáže, že místo abyste video smazali, jste ho omylem odeslali na internetové úložiště, odkud se nahrálo do iPadů všem, které jste iPadem obdarovali, tedy nějakým deseti lidem. Je mezi nimi i pošťák nebo váš šéf. A ještě k tomu vás někdo vydírá.

Představte si to, abyste se nemuseli dívat na snímek Sex Tape, který pojednává právě o tom, ovšem selhává na všech myslitelných úrovních.

Jsi stará, Cameron

Komedie bývají poměrně přesně vykonstruované filmy, jež musí mít velmi jasno v tom, co, kdy a komu chtějí říkat. Cílové publikum a timing vtipů jsou dva zcela zásadní prvky, bez jejichž úplné vyladěnosti se výsledek hroutí.

Sex Tape.
Sex Tape. | Foto: Falcon

Pro koho tedy Sex Tape je? Nejspíš pro třicátníky, tedy diváky ve věku hrdinů. Což není nerozumná volba, mladší věková skupina už se o filmové komedie stejně moc nezajímá, dává přednost internetu. Celá zápletka o lidech sice využívajících nové technologie, ale již neschopných s nimi plně držet krok, tomu jde naproti. Jenže co tu pak dělá Cameron Diaz?

Cameron je herečka, která už smutně dlouho odmítá důstojně stárnout. Nastává doba, kdy jí hraní třicátnic víc a víc znemožňuje. Když pomineme úvodní scény, v nichž ona i Segel hrají dokonce studenty, jež se dají omluvit jistou nadsázkou a flasbackovým oparem, pořád by jí ve filmu mělo být do pětatřiceti. Jenže Diazové je skoro o dekádu víc a vypadá na to. A jak vysvětloval Joe Gillis Normě Desmondové, „není nic špatného na tom, když je ženě padesát, dokud se nesnaží tvářit, že jí má být pětadvacet“.

Sex Tape.
Sex Tape. | Foto: Falcon

Diaz, viditelně jinde než o sedm let mladší Segel (mají být vrstevníci), rozhodně poněkud narušuje plynulé vnímání příběhu. Rozhodně pro muže. Možná vám podobný soud přijde malicherný, možná i trochu malicherný je, samotná herečka se ale staví do pozice, kdy za pět let jednoduše nebude mít co hrát. Její výběr rolí ji konzervuje ve škatulce, jakou už nyní udržuje jen s vypětím sil poloviny maskérů ze Silicon Valley. A začíná to zasahovat do přijímání jejich rolí.

Sex Tape.
Sex Tape. | Foto: Falcon

Sex Tape se ještě jakž takž udrží alespoň v ranku filmů, na něž ženy chodí spíš s kamarádkami než partnery a herečka ochotná a s přimhouřenýma očima téměř schopná cestovat časem jim bude třeba imponovat. Na druhou stranu však námět o erotickém videu konvenuje spíš mužskému publiku, takže co do demografie publika napříč věkem a pohlavím najdeme nejednu trhlinu.

Vtipy jako nedostatkové zboží

Zamrzí to tím spíš, že Diaz má jistý komediální talent a několik scén táhne prakticky sama. Jason Segel, jak asi nepřekvapí, moc hereckých poloh nepobral a jeho vosková tvář neměnící výraz už začíná být přinejmenším okoukaná.

Sex Tape (25%)
Autor fotografie: Falcon

Sex Tape (25%)

Sex Tape se jakž takž udrží alespoň v ranku filmů, na něž ženy chodí spíš s kamarádkami než partnery a Cameron Diaz ochotná a s přimhouřenýma očima téměř schopná cestovat časem jim bude třeba imponovat. Na druhou stranu však námět o erotickém videu konvenuje spíš mužskému publiku, takže co do demografie publika napříč věkem a pohlavím najdeme nejednu trhlinu.

Podobně malý rozsah má i scénář, jehož je Segel spoluautorem. Zápletka se vyvíjí v podstatě tak, že pár jezdí po městě a bere/krade svým přátelům a známým iPady (o jejichž kvalitě se nezapomínají často zmiňovat) a povídá si o vztazích. Nejenže to není vtipné, ono to z větších částí ani vtipné být nemá. Na to, aby Sex Tape v této konstelaci fungovalo, jsou ony dialogy až příliš povrchní a postavy málo vykreslené. A často se uhýbá k nepochopitelné přetaženosti, když už k humoru dojde, čímž se ještě víc přerušuje kontakt s realitou a plynulostí.

Jako klad můžeme vnímat, že režisér Jake Kasdan (s Cameron Diaz natočil už Zkaženou úču) se nebojí poněkud kontroverznějších scén, například si dá hlavní hrdinka lajnu kokainu, aby odvedla pozornost poněkud perverzního šéfa (Rob Lowe). Tím nepochopitelněji však působí, jak puritánsky a kontrolovaně přistupuje snímek k samotnému sexu, o němž se sice pořád mluví, nikdy ale mimo úroveň americké komediální nadsázky.

Když jsme tedy začínali tím, že komedie musí mít velmi uvědoměle stanoveno Co, Kdy, Jak a Komu říká, u Sex Tape si nemůžeme uspokojivě odpovědět ani na jednu otázku. Pokaždé najdeme něco, co odpověď naruší, stočí se jiným směrem. Což značí průšvih.

Sex Tape. USA, 2014, 95 minut. Režie: Jake Kasdan. Hrají: Jason Segel, Cameron Diaz, Jack Black, Rob Corddry, Rob Lowe, Ellie Kemper, Jolene Blalock, Melissa Paulo. Česká premiéra: 21. srpna 2014.