Otloukánek Spider-Man se touží stát úžasným hrdinou

Martin Svoboda
22. 6. 2012 14:29
The Amazing Spider-Man se snaží o větší ponor do mytologie
Andrew Garfield na premiéře v Berlíně
Andrew Garfield na premiéře v Berlíně | Foto: Reuters

Praha - Trilogie Spider-Man vydělala obrovské peníze, téměř dvě a půl miliardy dolarů, proto bylo jasné, že pokračování vznikne za každou cenu. Jenže třetí díl měl velmi rozpačité kritiky, vždyť mnozí ho dodnes označují za jedno z největších filmových zklamání vůbec. Tobey Maguire zestárl a jeho finanční nároky nabobtnaly a sám režisér Sam Raimi přestal být tím poddajným řemeslníkem, co své záměry upozadil oproti těm studia Sony. Přestože preprodukce čtvrtého dílu začala s původním obsazením i štábem, vše nakonec krachlo. Nezbylo než začít od nuly.

Foto: Aktuálně.cz

Nečekán, nezván

Reboot pavoučího muže byl oznámen současně se zrušeným pokračováním „originálu", což z něj udělalo ještě většího otloukánka. Jakkoli třetí díl nebyl moc populární, začít s novými tvářemi před i za kamerou vypadalo přinejlepším jako z nouze ctnost, spíš ani to ne.

V posledních letech snad nenastala situace, kdy by se studio u vysokorozpočtové série uchýlilo k tak drastickému kroku. Podobným rošádám se těšily spíš slashery typu Halloween a Pátek třináctého, od nichž už nikdo mnoho nečekal a které už dávno zmizely z výsluní.

Nenávist však brzy vychladla, to když byl najat režisér Marc Webb. Ten v roce 2009 celovečerně debutoval populární indie-dramedií 500 dní se Summer a jeho angažmá na blockbuster by se ještě nedávno zdálo až směšné. Obsazení stoupajících hvězd Andrew Garfielda a Emmy Stone do hlavních rolí pak už zaručeně upoutalo pozornost. Ne, snímku s velkolepým názvem The Amazing Spider-Man (Úžasný Spider-Man, stejně jako původní komiks) se stále ještě nevěřilo a doteď asi nevěří, ale rozhodně už není za úplného vyvrhele.

Udržet pozornost!

Od té doby dělají v Sony snad vše, aby získanou pozornost udrželi. Nejprve si ale hráli na opatrnost a vypustili první fotografii Garfielda v obleku, aby mlžili ohledně toho, jestli se restartovaný Peter Parker vrátí k umělým pavučinám jako v komiksu, nebo mu budou sítě vystřelovat přímo z rukou. Z fotografie totiž nešlo s jistotou určit, jestli má na zápěstí mechanismus, či ne. Říkáte si, že jde o detail? Fanoušci ale měli co dělat. A nakonec tam mechanismus skutečně má.

Foto: Aktuálně.cz

Jestli však někdo z potencionálních diváků nemá náladu pouštět se s fanoušky do sofistikovaných debat o tom, zda je Lizard strašlivější nepřítel, než byl Green Goblin, popřípadě MJ pro Spideyho vhodnější roštěnkou než neokoukaná Gwen Stacy, jistě si vystačí s velmi štědrou trailerovou kampaní, která započala nezvykle brzy. I díky tomu nám nabídla nadprůměrné množství videí v mnoha mutacích pro různé trhy.

Nechte si něco pro sebe!

Pokud trailery něčím překvapí, tak štědrou sdílností od samého počátku, která se s původní pro komiksy typickou schovávačkou záporáků a detailů kostýmu nedá srovnat. Už první teaser, který vyšel téměř na den přesně rok před premiérou, odhaluje značnou část zápletky. Přitom první upoutávky často neobsahují ani záběry z filmu. Spíš než na očekávaný příslib barevné akce jsme tak mohli ihned začít přemítat nad dějem.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Plnohodnotný trailer už ale prozrazuje jen o něco víc, v Sony si očividně uvědomili, že si zkrátka nemůžou dovolit odkrýt ještě něco dalšího. Následující zhruba pětice plnohodnotných upoutávek pak spíš variuje stejné záběry střihem a hudbou. Popřípadě vzbuzuje otázku, jestli bude Rhys Ifans (Lizard) víc jako Willem Dafoe, nebo Alfred Molina, protože se tváří tak trochu jako jejich společný klon.

Můžeme považovat za nerozum studia gradovat marketing tak zbrkle, na druhou stranu se musí nechat, že se Spider-Man skutečně dostal do povědomí a zájem o něj se daří udržet na podobné úrovni „i kdyby to nevyšlo, jsem na to zvědavý" více než rok. Zároveň je chvályhodné, že si studio (snad) skutečně ještě schovává něco pro sebe a trailery odkrývají jen část tajemství. Vždyť ani čtyřminutové preview neprozrazuje zásadně víc než rok starý teaser.

Hlouběji do mytologie

Marvel a jeho Avengers (do nichž Spider-Man v komiksovém světě patří, v tom filmovém má ale z důvodů prodeje práv smůlu) společně s Batmanem Christophera Nolana ukázali, že diváci na plátně snesou i bohatší mytologii a hloubku, než se filmaři domnívali. Zatímco dosavadním trendem bylo pozadí rozmělňovat, nyní si trh žádá pravý opak. Raimiho série Peterovo dětství, konspirace ohledně jeho „nakažení" a jeho celkové umístění v komiksovém universu moc nezkoumala, nyní se můžeme naopak těšit na velmi detailní rozuzlení příběhového „podhoubí".

Foto: Aktuálně.cz

Právě na to se Webb snaží nalákat. Pokud na Spider-Manovi něco stále odrazuje, tak že půjde o převyprávění zcela stejného filmu. Tomu se ale celý štáb vehementně brání a hesla jako „doposud neodvyprávěný příběh" zaplavují každý trailer. Sama přítomnost Webba rovněž slibuje větší psychologickou hloubku a indie nádech.

Tady se nový Spider-Man dostává na nejisté pomezí. Kouzlo komiksu tkví v jeho uvolněnosti - student Peter Parker neřeší traumata jako Batman a neleží na něm taková tíha jako na Supermanovi, místo toho okouzluje uvolněností a hláškami. Tento feeling musí být chtě nechtě zachován i při pokusu o dodání hloubky jak příběhu, tak jednotlivým postavám.

Trailery tento kontrast naznačují a nejzajímavější bude sledovat, jak se s ním štáb vypořádá. Podle prvních reakcí z tokijské premiéry více než obstojně. My si musíme počkat do 12. července.

 

Právě se děje

Další zprávy