Hollywood pošilhává po korejském Oldboyovi a Mutantovi

29. 11. 2008 11:45
Američané zavětřili, kde se dělají novátorské žánrové filmy
Choi Min-shik ve filmu Oldboy (2005)
Choi Min-shik ve filmu Oldboy (2005) | Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Před několika lety vrcholila ve světě obliba jihokorejských filmů; od festivalových art kousků až po zábavné žánrové snímky. Zdá se, že „nová vlna" z Jižní Koreje nyní už nemá podobu tsunami, která se přelévá přes Evropu, zato v poněkud ztenčené síle doputovala až do Hollywoodu.

 

Steven Spielberg chce produkovat remake mysteriózního thrilleru Oldboy (2005) a Gore Verbinski zase sci-fi horor Mutant (2006).

 

Oldboy vypráví o muži, kterého kdosi unese, z neznámých důvodů patnáct let vězní a pak ho náhle propustí a poskytne příležitost pomstít se - byť neví komu.  Snímek uznávaného režiséra Parka Chan-wooka při uvedení na festivalu v Cannes získal zvláštní cenu poroty. 

Foto: archiv

Dílo bohužel nechvalně proslulo v médiích tím, že se jednou jeho násilnou scénou inspiroval korejský student Choi Seung-Hui, jenž v roce 2007 na americké univerzitě ve Virginii zastřelil 32 svých spolužáků. Svůj čin tehdy předem oznámil prostřednictvím internetové video stránky YouTube.

 

Pro hlavní roli v Oldboyovi je vyhlédnut Will Smith, což je podstatně lepší řešení než Nicolas Cage, který se o ni hlásil už krátce po premiéře korejského originálu.

 

Čtěte více: Proč vraždil na univerzitě? Policie ztrácí stopu

 

Nicméně pokud existuje nějaký americký herec, který by mohl být důstojným následovníkem fenomenálního Korejce Choi Min-shika, pak nejspíš byli Harvey Keitel nebo Robert De Niro, ovšem o deset let patnáct mladší.

Mutant (Gwoemul, The Host)
Mutant (Gwoemul, The Host) | Foto: archiv

 

Mutant (korejsky Gwoemul, anglický distribuční titul The Host) režiséra Bonga Joon-hoa je zase nepopsatelná směska hororu, komedie, rodinného melodramatu a akčního a politického filmu, kde město začne terorizovat příšera v hlubin řeky Han. Příběh sledujeme z pohledu členů jedné sociálně deklasované rodinky.

 

Existují sice již americké remaky korejských romantických filmů Dům u Jezera a My Sassy Girl, ovšem ty nepůsobí zdaleka tak specificky a také neměly velký komerční úspěch. Teprve nyní se hollywoodští filmaři rozhodli sáhnout ke  skutečně vyhraněným korejským hitovkám proslulých tím, že zběsile kombinují žánry.

 

Čtěte více: Francouzský skřet ničí Tokio a dívka se mění v židli

 

Fanoušci se ovšem trochu ošívají, protože si dovedou těžko představit, že by v Hollywoodu našel někdo tolik odvahy a převedl adekvátně z originálních filmů všechno to, co je na nich jedinečné: vypravěčské kličky, měnění stylů, povahově rozkolísané pojetí postav, vypjaté emoce a nedefinovatelnou atmosféru spjatou s kulturním prostředím.

Mutant (Gwoemul, The Host)
Mutant (Gwoemul, The Host) | Foto: archiv

 Hollywood totiž klade důraz především na základní příběh - výjimečnou zápletku, ale jinak víceméně dodržuje přikázání udržet jednotný styl.

 

Mutant, jenž se stal nejúspěšnějším korejským filmem všech dob a vidělo ho doma přes 13 milionů diváků (zhruba 20 procent celé národní populace), navíc půjde převádět velmi obtížně, protože děj má značně antiamerické naladění.


Přímá vina na zplození monstra je dávána americké armádě a tento kritický osten má původ ve skutečné události, kdy americká vojenská posádka vypustila do korejské řeky Han v roce 2000 hektolitry toxického formaldehydu. Mutant tak satiricky vrcholí zničením monstra, které se odehraje za protiamerické demonstrace. 

Mutant (Gwoemul, The Host)
Mutant (Gwoemul, The Host) | Foto: archiv

 

K Mutantovi zatím nebyli ohlášeni žádní herci; ovšem každopádně bude třeba vybírat z těch, kteří jsou schopni uhrát dramatické i komické polohy. Producent Verbinski (jinak režisér hororu Kruh a trilogie Piráti z Karibiku) se každopádně nechal slyšet, že chce zachovat multižánrovou podstatu originálu.

 

Režírovat by ho měl debutant Fredrik Bond, který se zatím věnoval natáčení videoklipů (například pro Mobyho).

 

Právě se děje

Další zprávy