Cannes 2014: Jiskření moci. Revoluce, džihád, sexuální aféry

Šimon Šafránek, Cannes
15. 5. 2014 17:22
Festival v Cannes podporuje politická témata. Soutěž zahájil snímek o džihádistech, jedním z nejočekávanějších filmů je Welcome to New York o avantýrách, které zkazily kariéru Strausse-Kahna.
Snímek Grace of Monaco s Nicole Kidman označili snad všichni novináři světa za propadák.
Snímek Grace of Monaco s Nicole Kidman označili snad všichni novináři světa za propadák. | Foto: Reuters

Cannes 2014 (od našeho spolupracovníka) - Festival v Cannes otevírá náruč politickým filmům, a tak soutěž zahajuje drama o džihádu, promítat se bude portrét žalovaného šéfa MMF Strausse-Kahna, stejně jako dokumenty ze Sýrie a Ukrajiny.

Vybučené melodrama půjde do střižny

Včerejší den hrůzy, kdy si na zahajovacím snímku Grace of Monaco smlsli téměř všichni novináři světa, měl pro režiséra Oliviera Dahana nakonec šťastnou dohru. Producent Harvey Weinstein, který patří mezi nejdůležitější figury v branži vůbec a film měl původně ve Státech distribuovat, ale pak od smlouvy odstoupil, se s režisérem nakonec domluvil na nových podmínkách: místo pěti milionů dolarů nabídl tři.

Pokud chce Dahan dál točit filmy s hollywoodskými hvězdami, je pro něj ovšem dost důležité, aby si Weinsteina nepohněval. Proto už dlouho dopředu hlásil, že Američanovi jsou dveře do střižny otevřené – je ostatně dobře známé, že Weinstein artovější filmy pro americké publikum zkracuje.

Čtvrteční magazín Variety informuje, že Weinsteinovi se původní sestřih zdál moc temný a chtěl akcentovat romantickou linku o slavné herečce, která se stane kněžnou, jež by ve finále mohla okouzlit akademiky, kteří hlasují o Oscarech.

Dahan poptávce evidentně vyhověl, protože si nedokážu představit, jak by šla Grace udělat melodramatičtější.

Za džihádem do Mali

Politika a vyjednávání se ovšem v Cannes nedějí jen v zákulisí – tenhle festival má jiskření moci velmi rád i na plátně. Vyhrál tu například dokument Fahrenheit 9/11 od Michaela Moorea, na programu jsou často dramata inspirovaná skutečnými událostmi, snímky, které se vyjadřují k současnosti, i dokumenty z neklidných končin světa.

A tak se tu letos bude promítat dokument Sergeje Loznici o ukrajinské krizi nazvaný prostě Majdan, už ve čtvrtek potom proběhla první projekce drsného syrského „selfie“ dokumentu Silvered Water, Syria Selfportrait.

Koneckonců i ta prokletá Grace of Monaco se odehrává na pozadí francouzské blokády Monaka.

Timbuktu.
Timbuktu. | Foto: FDC

Soutěž o Zlatou palmu zahájilo pomalé drama Timbuktu od Abderrahmane Sissaka (Bamako) z předměstí stejnojmenného města v africkém Mali, kde se moci chopili islamisté. Je to vynikající, pomalý a pozorovatelský snímek. Chlapi s kalašnikovy chodí po ulici s megafonem a rozhlašují pravidla oblékání, v noci zase hlídají zákaz hudby.

Sissako nechává střety náboženských fanatiků s domorodci dohrát do absurdních situací, kdy kluci musí hrát fotbal bez míče a džihádista s sebou vozí překladatele, protože je lybijským rodákem a místním nerozumí.

Režisér Abderrahmane Sissako.
Režisér Abderrahmane Sissako. | Foto: Reuters

Komediální situace ovšem střídají výjevy brutálního kamenování, buzerace a bičování. Sissako v Timbuktu ukazuje zemi postiženou novým, islámským kolonialismem a není to hezký pohled. Jeho síla spočívá i v tom, že se snaží džihádisty vykreslit jako normální lidi posedlé mocí než pouhé krvelačné bestie.

Vítejte v New Yorku

Největší politická bomba však vybuchne až v neděli. Mimo soutěž se bude promítat snímek Abela Ferrary Welcome To New York, který se inspiruje osudem padlého francouzského politika Dominiqua Strauss-Kahna.

Podívejte se na ukázku z filmu Welcome to New York.
Podívejte se na ukázku z filmu Welcome to New York.

Půjde zjevně o dekadentní podívanou, do níž Gérard Depardieu dává každé kilo své impozantní postavy. Samotná kvalita snímku se ale zatím zdá být spíše sporná; Welcome To New York byl do výběru mimo soutěž vybrán doslova na poslední chvíli a ve Francii ani nepůjde do kin, zato rovnou na internet. Na druhou stranu producent Vincet Maraval věří, že právě tohle je rozdílový snímek, který rozčeří stojaté vody internetové distribuce.

Politické vyjádření filmovou řečí pak lze čekat i od matadora Jean-Luca Godarda, který v příštím týdnu představí svůj 3D kus Goodbye To Language. Godardův poslední film Socialismus se v Cannes promítal před čtyřmi lety.

 

Právě se děje

Další zprávy