Nejlepší krajinářské fotky světa? Jezero jedů, lesotraktor a všeobecná temnota

Třetí díl seriálu o finalistech jedné z nejprestižnějších světových fotosoutěží. Jejich snímky si můžete prohlédnout v této galerii.
Gérard Bret (Francie): Iluze. Laguna Étang de Thau, Francie. Finalista kategorie Open -krajina.
Svein Nordrum (Norsko): Zamrzlé jezírko. Finalista kategorie Open - krajina.
Neil Burnell (Velká Británie): Popravčí. Finalista kategorie Open - krajina.
Swapnil Deshpande (Indie): Samota - Dolomity, Itálie. Finalista kategorie Open - krajina.
Foto: Sony World Photography Awards 2019
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
7. 2. 2019 16:30
Pro prestižní světovou fotografickou soutěž Sony World Photography Awards bývalo v posledních letech typické, že v kategorii krajina dominovaly snímky čisté a divoké přírody. Letos je to trochu jinak. Mezi třinácti finálovými snímky jich hned několik zachycuje krajinu poškozenou člověkem.

Zdevastované životní prostředí bývalo vždy spíše tématem fotožurnalistické soutěže World Press Photo. Další velmi prestižní světová fotosoutěž Sony World Photography Awards dávala v kategorii krajina obvykle přednost divoké přírodě, kterou ještě neproměnila ruka člověka. Platilo to zvláště pro kategorii Open, kde se hodnotí jednotlivé snímky.

Letos ovšem porota zvolila poněkud jiný přístup. Snímků zničené přírody mezi finalisty přibylo. Ve třináctce fotografií kandidujících na vítězství v žánru krajinářské fotografie, je kromě toho vidět i několik dalších zajímavých trendů:

Většina fotografií je laděných ve velmi tmavých tónech.Třetina z finálových snímků má čtvercový formát, což je u krajinářské fotografie spíše neobvyklé. Hodně finalistů utíká od krajinářské popisnosti k abstrakci.

A jsou zde ve většině případů patrné výrazné úpravy barevnosti v počítači (zelená mlha, nepřirozeně neutrálně šedá obloha, a dokonce i oblaka přetřená tmavě modrou barvou, která cudně zakrývá přepálená místa bez kresby, kudy ve skutečnosti prosvítalo slunce). Takový přístup je ovšem v současné krajinářské fotografii častý. Autoři to vysvětlují slovy, že jde o kreativní fotografii a že jim jde v první řadě o vyjádření pocitu, ne o dokumentární zachycení skutečnosti.

V rubrice Foto na Aktuálně.cz postupně zveřejníme všechny snímky, které v jednotlivých kategoriích soutěže postoupily do finále. Toto je třetí díl seriálu.

 

Právě se děje

Další zprávy