Marketing pro fotografy (5. díl): Být, či nebýt na Facebooku a Instagramu?

Romana Marie Jokelová
19. 9. 2017 13:30
Jak využít Facebook a Instagram pro svou propagaci? Co vám to může přinést a co od obou sociálních sítí lze čekat? O tom pojednává pátý díl seriálu, který se zaměřuje na marketing pro fotografy.
facebook
facebook | Foto: Shutterstock

Pokud máte jasno v tom, jak se svými potenciálními i stávajícími klienty komunikovat, pokud jste si udělali skvělý web, máte super logo, perfektní texty a celkově jste zvládli postavit základy svého brandu, pak se můžete směle vrhnout do dalších "stavebních prací". A těmi je vybudování profilů na sociálních sítích.

Romana Marie Jokelová
Autor fotografie: Marek Musil

Romana Marie Jokelová

Komunikovat či si dělat self-marketing lze na různých sítích a každý fotograf si jistě najde tu svou. V první řadě je velmi důležité, aby vám komunikace na dané síti byla příjemná. Jistě není dobré se do komunikace na té či oné síti nutit a jistě není nutné být na všech, které existují.

U sociálních sítí je možné spojit obraz s textem a je jen na vás, jak kreativní budete. Váš facebookový profil může být velice úspěšný, ale na Instagramu to už tak být nemusí. Na každé z těchto sítí můžete komunikovat určité sdělení, toto sdělení je však potřeba přizpůsobit stylu dané sociální sítě.

Jste-li úplný začátečník, bude užitečné zřídit si svou fanouškovskou stránku. (Předpokladem je, že už na Facebooku máte svou osobní stránku. Je dobré držet si obě). Ideální bude pojmenovat ji stejně, jako se jmenuje váš web. Používáte-li nějaký nick, pak podle něj. Vystupujete-li všude pod svým jménem, pak ji pojmenujte svým jménem.

Máte-li konečně vytvořenou facebookovou stránku, jako profilový obrázek si nahrajte své logo a jako "cover" použijte fotografii, která dokonale vystihne vaši tvorbu. Vyberte si takovou fotku, která krásně zapadne do předem definovaného formátu, či ji umístěte tak, aby kompozičně seděla.

Vyplňte informace o stránce a nezapomeňte na vaši fanouškovskou stránku vložit odkaz na své webové stránky. Pokud máte vše připraveno, můžete na svou stránku pozvat všechny své přátele, abyste získali nějaké fanoušky.

Když je stránka připravená, zbývá jen zdárně přispívat. Ideální je, když se vám podaří na ni vložit příspěvek alespoň třikrát týdně. Budete mít pravidelný obsah a zároveň nebudete nikoho obtěžovat každodenními příspěvky. Frekvenci můžete samozřejmě přizpůsobit svým potřebám.

Reagujte na to, jak se chovají lidé na vaší stránce. Ze statistik, které pro vás Facebook pravidelně vyhodnocuje, se to dá skvěle vyčíst. Facebook není složitý, najdete na něm tedy opravdu vše, co ke své propagaci potřebujete.

Jednoduše a postupně vás provede jednotlivými kroky. V jakých časech je pro vás nejlepší přispívat, zjistíte ze stejných statistik. V nich si budete schopni dohledat i informaci o tom, na jaké typy příspěvků na vaší stránce lidé reagují nejlépe - zda jsou to videa, fotografie či odkazy. U každého fotografa tomu může být jinak.

Opravdu neexistuje jeden návod, který by se hodil pro všechny. Zkoušejte, učte se, vyhodnocujte a podle toho opět zkoušejte. Postupem času si vypracujete svou vlastní metodiku a ideální strategii.

Na Facebooku se svými fanoušky komunikujte uvolněně a přátelsky. Přemíra osobních informací a osobního přístupu se může stát vaším velikým osobním problémem, a tak je potřeba si nastavit vlastní zásady pro to, co budete sdílet, jak často a kdy.

Klidně používejte emotikony, dlouhé URL adresy zkracujte a texty u příspěvků mějte dlouhé tak akorát, optimálně mezi pěti až sedmi řádky. Takové není potřeba dále rozklikávat.

U propagovaných příspěvků se držte délky do 180 znaků. Nedávejte si na Facebook alba o tisíci fotografiích, dejte jich tam pár a zbytek, pokud je to třeba, umístěte na svůj web, kam odkážete návštěvníky svého Facebooku. 

Instagram láká hlavně lidi do 35 let.
Instagram láká hlavně lidi do 35 let. | Foto: Shutterstock

V současné době se mnoho lidí přesouvá z Facebooku na Instagram. Jedná se primárně o cílovou skupinu 20-35 let. Svou přítomnost na této sociální síti proto není dobré podceňovat. Abyste byli vidět na Instagramu, chce to být vytrvalý a nečekat, že vám počet sledujících (followerů) rychle poroste jen proto, že se tam vyskytujete.

Na Instagramu musíte být hodně aktivní. Musíte umět používat správné hashtagy, sledovat a tagovat profily, které můžou sdílet vaše fotografie, a tak znásobit dosah vašeho obsahu.

Musíte fotky zveřejňovat ve správných časech. Ideálně mezi 16. až 21. hodinou. Špička je právě kolem deváté hodiny večer. Musíte umět vybírat vhodné fotografie, pěkně je tónovat a celkově si vytvářet pěknou mozaiku. Roli totiž nehraje jen jedna fotografie, ale harmonie, která vznikne mezi všemi fotografiemi, které na svůj Instagram nahrajete.

Instagram funguje na principu prvního pohledu. Na fotografie se zde tedy díváme ve smyslu líbí/nelíbí. Nic víc, nic míň v tom v zásadě není. Složitější fotografie zde mají jen pramalou šanci na úspěch. Základem úspěchu je tedy jednoduše čitelná fotografie, konzistentní profil a pravidelné zveřejňování se správně zvolenými hashtagy.

Každá z těchto sítí má svá nepsaná "pravidla", která je dobré dodržovat, aby byl váš profil viděn a navštěvován. Všechny však spojuje jedno a tím je konzistentnost. Můžete svůj Instagram postavit na zcela jiných fotografiích, které zaujmou instagrammery, ale nikdy tak nebudete dělat promo tomu, čemu skutečně chcete, a tomu, co běžně fotíte.

Vždy je tedy třeba v rámci svého žánru vhodně volit fotografie, které odprezentujete na Facebooku a Instagramu. Ideální variantou je zveřejňování rozličných fotografií na každém z těchto kanálů. Fanoušky tak dostanete na vícero kanálů. Jen těžko lze říci, který kanál je nejlepší pro Petra a který pro Lenku, všechno je závislé na typu fotografie, kterou daný fotograf dělá, a na tom, co mu sedí a co sedí jeho cílové skupině.

 

Právě se děje

Další zprávy