Lego začne prodávat stavebnici s postavičkou na vozíku. Reaguje na kritiku, že ignoruje postižené

Zuzana Mocková Zuzana Mocková
Aktualizováno 28. 1. 2016 23:35
Dánský výrobce hraček představil novou sérii stavebnic, kde se kromě běžných postaviček objevil i chlapec na invalidním vozíku s asistenčním psem. V uplynulých letech bylo Legu vytýkáno, že podporuje genderové stereotypy a ignoruje různorodost ve společnosti, do které patří nejen lidé s jinou barvou pleti, ale i postižením. Postavička na vozíku je tak prvním ústupkem aktivistům, kteří jsou z nové stavebnice nadšení. Prodávat se začne ještě letos.
Foto: promobricks.de

Společnost Lego představila na veletrhu v německém Norimberku chystané novinky, mezi nimiž vynikala hlavně stavebnice City Set. Ta upoutala postavičkou chlapce na invalidním vozíku.

Výrobce populární stavebnice tak vyslyšel petici, která volala po různorodosti, a dal i postiženým dětem šanci identifikovat se s figurkami Lega. Informoval o tom server The Guardian.

Fotky první postavičky na invalidním vozíku pořídili fanoušci Lego stavebnice a zveřejnili je na svém webu Bricksfans a sociálních sítích s tím, že bylo konečně vyslyšeno přání aktivistů z iniciativy #ToyLikeMe. Pod online petici se navíc podepsalo přes 20 tisíc lidí, kteří požadovali začlenění postižených mezi běžné postavičky stavebnice. 

nová stavebnice s postavičkou zdravotně postiženého dítěte
nová stavebnice s postavičkou zdravotně postiženého dítěte | Foto: promobricks.de

"Máme z toho opravdovou radost. Lego právě zbořilo jednu zeď," reagovali na stránkách petice aktivisté. "Značka i nadále vyčleňuje 150 milionů zdravotně postižených dětí na celém světě tím, že je nedostatečně pozitivně prezentuje ve svých produktech," trvá na svém šéfka iniciativy a poukazuje na fakt, že Lego má velký vliv a mohlo by změnit přístup společnosti k postiženým.

Kolekce obsahuje jednoho postiženého chlapce na vozíku s asistenčním psem. Celá scenérie se odehrává v městském parku, kde nechybí rodina užívající si piknik, cyklisté nebo prodavač zmrzliny. Stavebnice se objeví na pultech obchodů v červenci, v prodeji bude za necelých 40 eur (v přepočtu cca jeden tisíc korun).

Není to poprvé, kdy Lego změnilo svoji obchodní strategii. V roce 2014 napsala sedmiletá Američanka otevřený dopis, ve kterém kritizovala, že nemá jako dívka stejně pestrý výběr, jako je tomu u chlapců. Všimla si, že je nucená vybírat si ze sekce růžových krabic se stavebnicemi, které ovšem obsahují tematicky nudné scenérie dívčích postaviček, které jen nakupují nebo pořádají párty.

Modré chlapecké krabice dávaly dětem možnost zažít řadu dobrodružných okamžiků, kde bojují, zachraňují lidi nebo třeba plavou se žraloky. Lego tehdy na mediální tlak reagovalo vydáním netradiční série určené pro dívky a nabídlo jim ženské postavičky v netypických profesích, jako je paleontoložka, astronomka nebo chemička.

Pyšná princezna, scéna z porodnice, z ordinace i modely aut, jezdící vlaky či kolotoče. To vše může být z Lega. | Video: Zuzana Hronová
 

Právě se děje

Další zprávy