Český mladík chce postavit nový a moderní Titanic. My se nepotopíme, prohlašuje

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
12. 2. 2016 9:02
Titanic a jeho příběh fascinují Ondřeje Vrkoče od malička. Od útlého mládí je v kontaktu s předními odborníky na slavný zaoceánský parník a v sedmnácti letech se stal prezidentem společnosti Revival of the Titanic. Jejich cíl je jasný: dát světu nový Titanic. Poprvé jim cestu zastoupil australský miliardář, český mladík nyní zkouší své štěstí znovu. "V našem týmu pracují světová loďařská esa a úplně zadarmo," říká.
Český mladík Ondřej Vrkoč chce postavit Titanic II.
Český mladík Ondřej Vrkoč chce postavit Titanic II. | Foto: Facebook/Revival of the Titanic

Praha - Titanic fascinuje Ondřeje Vrkoče (22) už od čtyř let, kdy mu rodiče ukázali obrázek v časopise. Když pak viděl velkofilm Jamese Camerona, naprosto ho slavný zaoceánský parník uchvátil a stal se jeho láskou na celý život.

Začal se o téma více zajímat, ale vzal to trochu jinou cestou než děti, které si vystřihují fotky svých oblíbených filmů a herců z časopisů. Spojil se s předními odborníky na Titanic. Oslovil například Roberta Ballarda, jenž objevil vrak slavné lodi na dně Atlantiku, s fyziky, kteří zkoumali rozlomení Titanicu, nebo malířem Kenem Marschallem, jenž spolupracoval s režisérem Cameronem na jeho filmu.

"V sedmnácti letech jsem se stal největším odborníkem na Titanic ve střední Evropě. Přišlo mi škoda, abych si ty informace nechal všechny jen pro sebe, začal jsem proto dělat přednášky na základních, středních i vysokých školách. Chtěl bych, aby se na loď ani na tu tragédii nikdy nezapomnělo. Přemýšlel jsem, jak na to, napadlo mě postavit věrnou repliku Titanicu. Stal jsem se prezidentem společnosti Revival of the Titanic, která si to vzala za úkol," popisuje svou kariéru Ondřej Vrkoč.

Se svým projektem zašel do loděnice ve Chvaleticích. Spojil se pak i s největší loděnicí na světě ve Francii, v níž se postavila například transatlantická loď dnešní doby Queen Mary 2. "Přidal se k nám sám majitel a pracoval pro nás zadarmo. Pak se na projekt začali nabalovat další a další odborníci. Přidal se k nám i Steven Payne, hlavní konstruktér a designér Queen Mary 2, je brán díky svým inovacím jako Steve Jobs loďařství. I ten s námi na projektu spolupracuje zdarma," líčí Vrkoč.

Plány nám překazil australský miliardář. Ale ne nadlouho

Projekt byl nadějně rozjetý již v roce 2012, tedy na sté výročí Titanicu. Vrkočova společnost Revival of the Titanic již měla investory pro první fázi projektu. Jenže pak jim do cesty vstoupil australský miliardář Clive Palmer. Ten tvrdil, že do roku 2016 postaví zcela věrnou kopii Titanicu, bude s ní jezdit do Ameriky a už nyní má prý tisíce zájemců.

Jenže se ukázalo, že šlo spíše o předvolební kampaň. V té době se totiž Palmer snažil dostat do parlamentu. Úspěšně, každý ho totiž znal jako toho, kdo postaví Titanic II.

"Po volbách se po jeho projektu slehla zem, stavební práce dosud nezačaly. Jenže českým investorům jsme nemohli dát nějaké potvrzení 'Ne, Palmer opravdu Titanic nestaví.' Takže jsme museli dva tři roky počkat a dnes jsme znovu na začátku."

O tom, že by Palmer něco chystal, neví ani čínská loděnice, kde se měl Titanic II stavět. Znovu tedy dali dohromady partnery a začali shánět peníze na první fázi, detailní plány. Až budou hotové, chtějí je dát investorům z řad velkých lodních dopravců a provozovatelů.

Pro dnešní dobu je z Titanicu použitelná jen 1. třída

V týmu má Ondřej Vrkoč i bývalé námořníky z velkých lodí, kteří plují v Karibiku. Tam by měl plout i jejich Titanic. A také do oblasti norských fjordů. Projekt koncipovali tak, aby bavil i lidi za třicet let, kdy by měla loď stále sloužit.

"Vzal jsem si ponaučení z nezdařeného projektu jihoafrického miliardáře z počátku tisíciletí. Ten totiž chtěl zachovat legendární loď se vším všudy, jenže třetí třída je dnes úplně nepoužitelná. Představte si, že byste si zaplatila s rodinou cestu přes Atlantik a strčili by vám do kajuty ještě další tři rodiny a sprchovat by se šlo jen jednou dvakrát za týden," říká.

Zachovat chce proto pouze první třídu, která byla luxusní i na dnešní poměry, samozřejmě s moderním vybavením. Z druhé a třetí třídy by v designu tehdejšího Titanicu vytvořily moderní část lodi kasina, kina, planetária a bary. Vše by bylo věrné retro, které by však skrývalo vymoženosti dnešní doby - televize, internet, wifi a veškerý komfort.

Rozdíl oproti legendárnímu Titanicu má být i v účelu dopravy. "Titanic měl plnit roli jakéhosi autobusu - převážet lidi z bodu A do bodu B. Dnes pro tyto účely dlouhých cest použijeme leteckou dopravu. Naše loď by tudíž byla spíše výletní."

A nebudou se bát lidi vstoupit na Titanic? "Dneska už jsou moderní lodě velice bezpečné, stroj by už dnes neměl selhat, většinou jde o lidskou chybu. S letadly je to úplně nesrovnatelné - ty padají, lodě se tolik nepotápějí. Takže Titanic II se určitě nepotopí," uzavírá Ondřej Vrkoč.

Na slavnostním zahájení výstavy Titanic, které moderoval Leoš Mareš, promluvil o svých plavbách i námořní kapitán Ctirad Pacák. | Video: Zuzana Hronová
 

Právě se děje

Další zprávy