České erotické pomůcky udivují svět. Cena Red Dot je pro mě razítkem vysoké úrovně, říká designérka

Petra Jansová Petra Jansová
1. 4. 2016 8:02
Designérka Anna Marešová získala za svoji kolekci sexuálních pomůcek pro ženy prestižní mezinárodní ocenění Red Dot. „Beru to jako osobní potvrzení, že úspěch Venušiných kuliček nebyla jen náhoda, ale že se opravdu ubírám správným směrem,“ říká mladá designérka o ceně, kterou považuje za razítko vysoké úrovně. Jakýkoliv výrobek s tímto označením získává přidanou hodnotu. „Nevěřila jsem ale, že bych mohla prorazit v konkurenci gigantů, kteří mají finance a kapacity vše dotáhnout k totální dokonalosti," dodává úspěšná česká designérka v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Anna Marešová
Anna Marešová | Foto: Vojtěch Marek

Získala jste prestižní designérskou cenu Red Dot, přestože jste před pár měsíci ještě neměla dostatek financí na samotnou výrobu. Ptát se na to, jestli máte radost, je skoro zbytečné, že?

Radost samozřejmě mám. Red Dot navíc vnímám dvěma způsoby. Odborná porota totiž neocenila jen můj návrh, ale zároveň i kvalitu provedení, což je v tak obrovské konkurenci velkých firem pro mě potvrzením, že svoji práci dělám dobře.

Jakým způsobem soutěž vlastně probíhá?

Výrobek do soutěže zpravidla přihlašuje firma, která produkt vyrábí, jako například Škodovka. Tím, že já jsem nejenom designér, ale i výrobce, tak to jde všechno za mnou. Ale mohla jsem se ještě přihlásit jako „čerstvý“ absolvent, takže se mi vyhnuly ty nemalé poplatky spojené s přihlášením do soutěže. A brala jsem to tak, že to prostě zkusíme. S odbornou porotou se ale vůbec nesetkáte osobně, všechny produkty se posílají. Nemám tedy ani žádnou konkrétní zpětnou vazbu od určitého porotce.

Čekala jste, že cenu získáte?

Upřímně nečekala. Je ale pravda, že jsem si občas říkala, že by bylo skvělé Red Dot získat. Nevěřila jsem ale, že bych mohla prorazit v konkurenci gigantů, kteří mají finance a kapacity vše dotáhnout k totální dokonalosti. Navíc jsme se přihlašovali v době, kdy jsme narazili na nějaké problémy ve výrobě a já v jednu chvíli úplně zapomněla, že jsme vibrátor do soutěže poslali. Výroba se naštěstí rozjela, ale je to celkově pomalejší, než byl plán. A zájem zákazníků je velký, takže máme na výrobek čekací lhůty.

Troufáte si odhadnout, jestli vám Red Dot přinese nové zákazníky, třeba i ze zahraniční?

Tak trochu v to doufám, že by to pozitivní reakce ze zahraničí mohlo přinést. Přeci jen jde o německé ocenění a Německo jako takové v sobě nese punc kvalitní výroby. V západní Evropě je tedy Red Dot něco jako takové razítko vysoké úrovně, tím pádem jakýkoliv výrobek s tímto označením získává přidanou hodnotu.

Zahraniční zákazníky jste plánovala získat i díky crowdfundingové kampani. Podařilo se?

Určitě se podařilo narazit na pár zajímavých kontaktů i zákazníků. Dokonce o Whoo.de.doo psali už několikrát v britském Dezeenu či Ikon magazínu, kolikrát jsem o tom ani nevěděla. Ozval se mi i distributor ze Švýcarska. V podstatě jsem to i s tímto záměrem dělala. Myslím, že to je globální produkt a Indiegogo (crowdfundingový web, pozn. red.) bylo v tu chvíli nejvhodnější řešení.

Změnilo se portfolio vašich zákazníků? 

Většinu zatím tvoří Češi. Z první série vibrátorů se dosud prodalo kolem 550 kousků, takže už pomalu chystáme druhou edici.

Je Red Dot pro erotické pomůcky něčím výjimečný, nebo ho už v minulosti získal podobný produkt?

Myslím si, že to nebylo poprvé, a všimla jsem si, že se podobné produkty v soutěži čas od času objeví. Red Dot, tuším, dostaly v minulosti erotické pomůcky z Německa. Zda byly přihlášeny i letos nějaké další, to bohužel netuším.

Před vámi si prestižní „červený puntík“ odnesli i další Češi a tuzemské výrobky. Získává tedy český design a výroba v rámci Evropy lepší pověst?

Po pravdě tohle neumím moc posoudit. Vnímám to spíš z hlediska českého kontextu. Ale existuje hodně Čechů, kteří jsou naopak velmi úspěšní v zahraničí, a tady je nikdo nezná. Myslím si, že každé takovéhle ocenění, obzvlášť Red Dot, který není jen uznáním za design, ale za produktové provedení, je z hlediska zákazníka zárukou dobré kvality. Výrobek se hodnotí z různých hledisek. Od vzhledu, zpracování až po funkci. A samozřejmě je pro Česko přínosem.

Každý z vašich produktů vám projde rukou od prvotního návrhu přes vývoj až po distribuci. Neplánujete si trochu uvolnit ruce a vrhnout se i do jiných projektů?

No to je můj dlouhodobý plán, ale zatím to není moc možné. Dokončuje se výroba první edice a plánujeme druhou a čeká mě spoustu pro někoho možná neviditelných kroků, jako je například optimalizace výroby. A také mě čeká spoustu přemýšlení a úvah. Musím si udělat jasnou představu o tom, jak chci, aby byla firma v budoucnu velká, jak postavit celý tým. Red Dot beru jako osobní potvrzení, že úspěch Venušiných kuliček nebyla jen náhoda, ale že se opravdu ubírám správným směrem. Nebráním se asi ani investorům. Ale čím víc do toho dáváte energie, tím je pak těžší mít od toho zdravý odstup. Ideální by pro mě bylo mít tak pětičlenný tým lidí a mezi ně rozdělit část svojí zodpovědnosti.

A co máte v plánu do budoucna?

Ráda bych se věnovala i jiným zakázkám a projektům, což sice někdy dělám i teď, ale pak to je hodně natěsno. Zároveň bych si chtěla uvolnit ruce i na další práci ve firmě. Mám spoustu nápadů kolem marketingu a dalších produktů pro Whoop.de.doo, ale na to mi už bohužel nezbývá moc času. Když se mi podaří posunout se v tomto směru, tak budu hodně spokojená.

Moje Venušiny kuličky kupují i ženy přes 60, posilují pánevní dno, v ordinaci je nabízí už i gynekoložka, říká designérka Anna Marešová. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy