To byla jízda! Pvní závod horských kol před 40 lety byl sjezd. A pálila se při něm vazelína

Obrazem: unikátní snímky ze závodu Repack, který v roce 1976 spustil lavinu zvanou horská kola
George Newman jede v roce 1976 závod Repack. Závodů pod tímto jménem se jelo více než dvacet, ten první odstartoval na kalifornské hoře Mount Tamalpais před čtyřiceti lety, 21. října.
Alan Bonds na trati závodu Repack v roce 1976. Kromě závodění byl tento muž jedním z hlavních stavitelů speciálních kol, která se pro závod Repack hodila. Říkalo se jim tehdy clunkers. Česky bychom jim asi říkali vraky, šrot nebo plečky.
Ručně zhotovený plakát na jeden z prvních závodů Repack.
Skupina cyklistů, kteří jezdili Repack, vyfotografovaná v roce 1977. Všichni mají kola, která vznikla přestavbou starých předválečných bicyklů, převážně značky Schwinn.
Foto: Charles Kelly Archive
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
21. 10. 2016 7:50
Řítili se z hory Mount Tamalpais na kolech po dědečkovi, v zadním náboji s protišlapací brzdou se pálila vazelína. Z deseti startujících dojel do cíle jen jeden. Stalo se to před čtyřiceti lety, 21. října 1976. Závod se jmenoval Repack a odstartoval fenomén, který pak jako lavina zachvátil celý svět – říkáme mu horské kolo.

„Začalo to všechno úplně nenápadně,“ vzpomíná jeden z tehdejších jezdců Joe Breeze. Parta cyklistů a hipíků našla na Mount Tamalpais prašnou a hlavně prudce klesající požární cestu. Začali se bavit tím, že sjížděli dolů na předválečných kolech s balonovými plášti.

Repack. Podívejte se na ukázky z filmu, který zachycuje začátky horských kol
3:36
Repack. Podívejte se na ukázky z filmu, který zachycuje začátky horských kol | Video: Tomáš Vocelka

„Náboj zadního kola se při brzdění tak zahříval, že se z něj vypařovala vazelína. Po jedné nebo dvou jízdách se musel znovu naplnit (repack),“ připomíná tehdejší časy Joe Breeze na stránkách muzea cyklistiky v Marin County.

Po čase se však členové party začali dohadovat, kdo z nich je nejrychlejší. A jak už to u takových chlapských hádek bývá, rozhodnout mohlo jen seriozní měření sil. Fred Wolf a Charles Kelly sehnali starý námořní chronometr, vytyčili start a cíl a zrodil se legendární závod Repack.

„Když se v cíli rozptýlil prach, vítězem byl prohlášen Alan Bonds. Jediný, který nehavaroval nebo nepoškodil své kolo,“ popisuje Joe Breeze. Celkem se pak jelo 24 Repacků, dvaadvacet z nich v letech 1976 až 1979.

Mimochodem, nejrychlejšího času na trati dlouhé zhruba 3,4 kilometru dosáhl Gary Fisher (4:22), který se později proslavil díky firmě vyrábějící výborná horská kola. Nejvíce vítězství dosáhl Joe Breeze, vyhrál celkem desetkrát. Závod jezdily i ženy, nejrychlejší z nich byla Wende Cragg.

První jízdy z Mount Tamalpais (ještě před Repackem) cyklisté absolvovali na starých upravených předválečných bicyklech s balonovými pneumatikami a jedním převodem. Brzy se však ukázalo, že protišlapací brzda v náboji zadního kola na takovou zátěž nestačí. Přední brzdu tehdy používaná kola většinou neměla. Ne nadarmo se jim říkalo clunkers (někdy také klunkerz), což bychom v češtině vyjádřili slovy jako vrak, šrot nebo stará plečka.

George Newman na trati závodu Repack v roce 1976.
George Newman na trati závodu Repack v roce 1976. | Foto: Charles Kelly Archive

„Absolvoval jsem několik jízd, kdy brzda přestala brzdit, a to je na trati Repacku vážný problém. Kdybyste se zadního náboje dotkli v cíli, utrpěli byste popáleniny třetího stupně. A za jízdy se z náboje kouřilo, jak se pálilo mazivo,“ popisuje na svém webu pořadatel závodů Charles Kelly.

„Byli jsme s Garym Fisherem spolubydlící a brzy jsme začali svá kola upravovat. Na prvních závodech Repack už jsme na nich měli přehazovačku a bubnové brzdy, které se tehdy vyráběly pro tandemová kola,“ vysvětluje Kelly.

Charles Kelly
Autor fotografie: Patty Mooney, Wikimedia Commons

Charles Kelly

  • Charles Kelly se narodil v roce 1945 a je považován za jednoho z otců horského kola.
  • Byl pořadatelem legendárního závodu Repack.
  • V roce 1979 založil on, Gary Fisher a Tom Ritchey společnost Mountain bikes, která se zaměřila na kusovou výrobu horských kol.
  • V roce 1980 založil první časopis o horských kolech: Fat Tyre Flyer.
  • Nyní má firmu na stěhování klavírů.
  • Jeho stránky, přinášející mnoho podrobností o zrodu horských kol, najdete na této adrese

Na rozbité cestě měli velké problémy udržet řidítka a vysílené ruce nebyly s to dostatečně mačkat brzdy. Proto si na kola namontovali velké brzdové páky z motorky. „Kromě cyklistiky jsem také jezdil na skateboardu, takže jsem používal chrániče kolen a loktů. Jinak jsem měl na sobě obyčejné džíny. A jen opravdu pár jezdců mělo tehdy helmy,“ popisuje Kelly.

Nahoru na kopec se jezdci dostávali buď vlastní silou, nebo se nechali kousek vyvézt náklaďákem. Pak ovšem museli dál na kole.

Jenže stará kola často nevydržela extrémní zátěž při sjezdu a stále hůř se závodníkům sháněla. S tím, jak jich v okolí ubývalo, rostla samozřejmě cena.
Nakonec se rozhodli, že si postaví vlastní speciální bicykly, včetně rámů.

Jeden z prvních si nechal vyrobit na zakázku Charles Kelly v roce 1976, ale nebyl s ním příliš spokojený. Požádal proto Joe Breezeho, aby mu postavil jiný.
Breeze napřed udělal jeden speciál pro sebe (už se psal rok 1977), druhý dostal Kelly. Zrodilo se tak první skutečné horské kolo, které dostalo název Breezer 1.

Jméno mountain bike, tedy horské kolo, se objevilo až v roce 1979. Ale pak tento vynález pár bláznivých chlapíků z Kalifornie zaplavil svět.

 

Právě se děje

Další zprávy