Vědci nasimulovali cestování časem. Brzy bude realitou

jaz
24. 6. 2014 13:30
Vědci z australské univerzity tvrdí, že dokázali nasimulovat cestování časem, které názorově rozděluje odborný svět už řadu let.
Foto: uq.edu.au / Martin Ringbauer

Praha – Fyzik Albert Einstein pomocí teorie relativity dokázal, že je teoreticky možné cestovat časem, když těleso překoná rychlost světla. Okolní čas se totiž v tu chvíli zpomalí. Kromě nadsvětelné rychlosti se vědci zabývali i cestováním pomocí červích děr, které teď posloužily i současným badatelům.

Tim Ralph s týmem vědců z Queensland Univerzity v Austrálii nyní dokázal v minimalistickém měřítku nasimulovat cestování časem pomocí fotonů. Tvrdí, že podle jejich závěrů nebude trvat dlouho, kdy tento experiment půjde zrealizovat i ve skutečnosti.

Práci publikovali ve vědeckém časopise Nature Communications a vyplývá z ní, že pomocí červí díry lze cestovat časem tam a zase zpět.

S červími dírami se lidé mohli setkat zatím jen ve sci-fi filmech a literatuře. Tyto objekty jsou totiž jen pouhými teoriemi, které navazují na známé černé díry. Vědci věří, že oproti černým dírám, které vše v okolí pohlcují a uvnitř trhají, mají červí díry výstupy, kde tyto pohlcené objekty znovu vypustí do jiného času i prostoru.

Ve filmu Zpátky do budoucnosti stačilo překonat rychlost 141,6 km/h a mít ve voze zabudovaný tzv. fúzní generátor poháněný plutoniem.

Rizika cestování v čase

To v podstatě potvrzuje i práce fyzika Luke Butchera z Cambridgeské univerzity, který nedávno řešil problém nestabilnosti červích děr. Tvrdí, že mohou existovat tak dlouho, aby jimi mohl projít foton. K cestě časem tak není potřeba překonání rychlosti světla.

Tyto teorie stále vyvolávají známé paradoxy, na které odborníci upozorňují již dlouhá léta. Pokud tedy odcestujeme z jednoho místa a času do jiného času, ale stejného místa, musíme brát v potaz nestálost světa, jak ho známe teď.

Kromě toho vědci upozorňují i na známější paradox tzv. zabití předka, kdy můžeme v minulosti změnit něco, co ovlivní naši současnost. Jak ale Tim Ralph z Queenslandské univerzity tvrdí, těmto paradoxům lze v díky jeho nové teorii předcházet.