Atentát na Heydricha jako výuková hra? Češi zaujali svět

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
28. 11. 2014 18:23
Rozhovor s vedoucím interaktivní výukové simulace Československo 38-89, která může získat světové ocenění Nejlepší výuková hra roku.
Výukový simulační program o novodobých československých dějinách. | Video: cs3889.cz

Praha – Tým českých vědců vytvořil výukovou počítačovou simulaci Československo 38-89, která se dostala až do finále prestižní mezinárodní soutěže. Ve finále se utká s počítačovými simulacemi americké armády a Massachusettského technologického institutu (MIT), zřejmě nejprestižnější technické školy na světě.

Interaktivní hra prezentuje studentům středních škol klíčové okamžiky československých soudobých dějin a umožňuje jim "prožít" dobové události z pohledu různých aktérů. Cílem simulace je rozvinout hlubší porozumění dobovým politickým, sociálním a kulturním souvislostem.

Československo 38-89: Atentát
Československo 38-89: Atentát | Foto: cs3889.cz

V testovacím provozu sklízí u studentů velké úspěchy. Ten největší však zaznamenala ve Spojených státech, kde se simulace dostala do finále prestižní mezinárodní soutěže 2014 I/ITSEC Serious Games Showcase & Challenge a má velkou šanci získat světové ocenění Nejlepší výuková hra roku 2014.

Simulace kromě animovaných sekvencí a dobových záběrů využívá prvky počítačových her. "Studenti ovlivňují, jakým způsobem a na co se postavy v simulaci zeptají. Podle toho se dostávají k různým vrstvám příběhu, minulost jako takovou však ovlivnit nemohou," popisuje pro Aktuálně.cz princip výukového materiálu vedoucí projektu Vít Šisler.

Aktuálně.cz: Jak vznikl nápad vytvořit herní simulaci československých dějin?

Vít Šisler: Nápadem jsme se zabývali několik let. První impuls vzešel z úspěchu Evropy 2045. Prošlo jí už několik tisíc studentů a máme velmi dobrou zpětnou vazbu od učitelů.

A.cz: Proč právě výuková simulace? Jaké jsou její výhody?

Provedli jsme rozsáhlý experiment, ve kterém jsme zjišťovali, jaký má simulace skutečný, měřitelný výukový efekt. Ukázalo se, že studenti si látku naučenou prostřednictvím simulace pamatují déle než látku naučenou pasivně a více během výuky na probíranou látku reagují.

Čeští vědci ve finále prestižní soutěže
Autor fotografie: www.facebook.com/ceskoslovensko3889

Čeští vědci ve finále prestižní soutěže

Výuková simulace Československo 38-89, kterou vytvořil tým odborníků z Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty UK a Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, soupeří ve finále prestižní mezinárodní soutěže „2014 I/ITSEC Serious Games Showcase & Challenge“ o ocenění nejlepší výuková hra roku 2014. Československo 38-89 českého týmu se utká se simulací Strike Group Defender, vytvořenou týmem Massachusettského technologického institutu (MIT) a Úřadem pro námořní výzkum, a simulací Eagle Eye, vytvořenou americkou armádou.

A.cz: A proč právě československé dějiny mezi lety 1938-1989?

Chtěli jsme udělat simulaci, která studentům ukáže klíčové okamžiky našich nedávných dějin z různých úhlů pohledu a bude rozvíjet jak hlubší porozumění dobových souvislostí, tak schopnost analyzovat a interpretovat dobové prameny a texty. Inspirací pro nás byly podobné úspěšné projekty ze zahraničí, například dánské Global Conflicts: Palestine nebo americká Mission US.

A.cz: Jak jste se dostali do mezinárodní prestižní soutěže?

Serious Games Showcase & Challenge dlouhodobě sledujeme, stejně jako jiné významné soutěže a konference v našem oboru. Podali jsme přihlášku do prvního kola, jejíž součástí je popis simulace, video zachycující typickou interakci se simulací a hratelná ukázka. Když nám přišlo oznámení, že jsme v naší kategorii jedním ze tří finalistů, a když jsme navíc zjistili, s kým ve finále soupeříme, byl to samozřejmě skvělý pocit.

A.cz: Čím jste zaujali porotu, že jste postoupili do finále spolu s takovými kapacitami, jako je MIT nebo americká armáda?

Hodnocení poroty bylo anonymní a pořadatelé soutěže nám nedali žádnou zpětnou vazbu, kromě té, že postupujeme do finále – o důvodech jejich rozhodnutí se tak můžeme jen dohadovat. Roli možná hrálo to, že jsme do soutěže poslali první díl simulace, který se zabývá druhou světovou válkou a atentátem na Heydricha, tedy tématy, která mohou být americkému publiku blízká.

A.cz: Co všechno výuková simulace Československo 38-89 obsahuje? Jaké má interaktivní prvky?

Simulace kromě animovaných sekvencí a dobových záběrů využívá prvky počítačových her. "Herní" rovina simulace se odehrává v současnosti. Minulost je v simulaci přítomná skrze vyprávění pamětníků, dobové dokumenty, osobní materiály (dopisy, deníky, atd.) a černobílé komiksy, které zachycují vzpomínky pamětníků. Studenti ovlivňují, jakým způsobem a na co se postav v simulaci zeptají. Podle toho se dostávají k různým vrstvám příběhu, minulost jako takovou však ovlivnit nemohou.

A.cz: Z čeho čerpají příběhy v simulaci?

Jednotlivé příběhy v simulaci vycházejí z autentických vzpomínek a z historického výzkumu, ale konkrétní postavy v simulaci jsou fiktivní, stejně jako příběhy, které pátrání po minulosti rámují. Příběhy jsou modelovány jako dějepisné poznávací situace, které mají studenty vtáhnout do děje a otevřít před nimi minulost jako prostor pro kladení otázek.

A.cz: Kdybyste měli simulaci popsat z hlediska programátorů – co vše obnášela?

Simulace je interaktivní, historii však studenti ovlivnit nemohou.
Simulace je interaktivní, historii však studenti ovlivnit nemohou. | Foto: cs3889.cz

Z hlediska programátorů byla největší výzvou asi různorodost týmu a to, že obsah simulace museli být schopní navrhovat i lidé, kteří s programováním a vytvářením simulací nemají žádné zkušenosti. Kolegové z Matfyzu vytvořili komplexní editor, který umožňuje spolupráci historiků, výtvarníků, didaktiků a scénáristů. Jednotlivé scény simulace tak mohou členové týmu skládat většinou bez většího zásahu programátorů.

A.cz: Jakým způsobem jste na zobrazení dějin šli? Chtěli jste studenty vtáhnout do děje napínavým příběhem, pobavit nebo šokovat?

Československo 38-89 představuje soudobé dějiny nikoli z pozice jednoho "velkého vyprávění", ale z pozic mnoha aktérů, jejichž životní osudy, hodnoty, přesvědčení a politické názory jsou odlišné, mnohdy dokonce protikladné. Simulace záměrně umožňuje studentům "prožít" dobové události z pohledů různých lidí. Snažíme se překlenout tradiční dělení na "malé" a "velké" dějiny – dobový kontext a jednání jednotlivců se v simulaci ukazují ve vzájemných vztazích.

A.cz: To je zrovna asi něco, co v klasickém stylu výuky chybí...

Ano, podle reakcí studentů je tohle jedna z hlavních věcí, kterou na simulaci oceňují – možnost vidět a slyšet odlišné pohledy a názory. Dále hodně dobře hodnotí estetické zpracování, zejména komiksové animace, pro které vytvořili podklady výtvarníci Ticho 762 a Vojta Šeda, a hudbu, kterou složila skupina DVA.

A.cz: Používá se již vaše simulace ve výuce? 

Simulaci testujeme ve školách poslední rok a půl. Mezi každým testováním pak odstraňujeme chyby, upravujeme obsah podle připomínek učitelů a vylepšujeme metodiku. Zpětná vazba učitelů a studentů je zatím výrazně pozitivní, studenti vnímají simulaci jako atraktivní, oceňují, že jim umožňuje si danou dobu „lépe představit“ a přináší různé pohledy na minulost. Učitelé na simulaci oceňují, že aktivuje studenty během hodiny, motivuje je ke studiu daného období a vhodně doplňuje výklad v hodinách dějepisu.

A.cz: Jak si věříte na finále? Konkurenti jsou nesmírně silní.

Poslední týdny před odevzdáním finální verze jsme na simulaci intenzivně pracovali, pilovali anglické překlady a vylepšovali jednotlivé scény. Do finále jdeme myslím s velmi dobře připravenou aplikací. Jak finále dopadne, ale nechci předvídat.

A.cz: Bude váš tým pokračovat na přípravě i jiných výukových simulací, když tato měla takový úspěch? Nebo chystáte již něco nového?

V rámci projektu Československo 38-89 jsme ve skutečnosti vytvořili tři různé simulace. Každá se zaměřuje na jiné historické období a má odlišný obsah a grafické zpracování. Simulace jsou nyní připraveny ve verzi pro školy, teď je upravujeme tak, aby byly přístupné široké veřejnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy