Konec prošedivělých elegánů. Vědci objevili gen, který způsobuje šediny. Dokážou ho "vypnout"

jaz
2. 3. 2016 14:42
Vědci z londýnské univerzity objevili gen, který je zodpovědný za šedivění vlasů. Výzkum provedli na šesti tisících dobrovolnících z Ameriky, Evropy i Afriky a v další fázi chtějí vyvinout lék, který stárnutí vlasů zastaví. Objev může ovlivnit i forenzní vědy, odborníci mohou z DNA určit hustotu vlasů pachatele nebo barvu jeho očí.
Foto: Reuters

Britští vědci z University College London dali budoucím generacím naději, že se již nebudou muset potýkat s šedivěním vlasů. Identifikovali totiž gen IRF4, který způsobuje šedivění. Zanedlouho budou tomuto procesu schopni i předejít, informoval server The Telegraph.

Šediny způsobuje přirozený úbytek melaninu, který je zodpovědný za tmavší pigment ve vlasech, na kůži i v očích. Nedávno objevený gen IRF4, který kromě šedivění může i za barvu očí, je také spojován se světlejším typem vlasů.

"Už známe několik genů spojených s plešatěním a barvou vlasů, ale toto je poprvé, kdy byl gen způsobující šedivění zjištěn u lidí," řekl o přelomové studii její vedoucí Kaustubh Adhikari, který se svým týmem publikoval výsledky v časopise Nature Communications.

Vědci zkoumali DNA u 6600 dobrovolníků z Evropy, Afriky i Ameriky. Analýzu genomu poté porovnávali se vzhledem každého jednotlivce a identifikovali tak geny, které dělaly rozdíly právě ve vzhledu.

Na šediny i nechtěnou barvu očí pomůže lék

Objevení IRF4 není konečnou fází výzkumu. Vědci tvrdí, že budou schopni s tímto genem nadále pracovat a v budoucnosti ho i ovlivnit. Vytvoří lék, který zabrání šedivění.

"Nebude problém zabránit šedivění vlasů. Jakmile budeme vědět více o procesu pigmentace a budeme znát všechny přidružené geny, mělo by být snadné najít protein nebo enzym, který by reguloval jejich aktivitu," říká vedoucí výzkumu.

Britský tým vědců objevil i další geny, které ovlivňují lidský vzhled. Například gen EDAR je spojený s růstem a hustotou vousů, FOXL2 s obočím a PAX3 s jeho srůstáním. Gen PRSS53 pak ovlivňuje strukturu vlasu. Tyto objevy mohou mít nejen kosmetický, ale i forenzní dopad, kdy odborníci určí z DNA, že pachatel měl například kudrnaté vlasy a modré oči.

Čeští vědci rozluštili genom pšenice. Je složitější než u člověka. | Video: Akademie věd ČR